lørdag 10. mars 2018

Yesss! "Don't turn out the lights" av Bernard Minier

Nei, jeg kunne jo selvfølgelig ikke vente. Når har jeg hatt tålmodighet til det? Ferdig med Bernard Miniers første og andre bok var jeg svært klar for denne, som ennå ikke er oversatt til norsk - selv om boka kom ut på engelsk i 2016(?!) Kjappa på, Aschehoug! :-)

Dette er tredjeboka med Martin Servaz i hovedrollen. Kommandanten i Toulouse-politiet som har en dunkel massemorder surrende bak i kulissene, og Minier lar ham ikke slippe lett unna denne gang heller. Etter tragedien i forrige bok, En sang for druknede sjeler, så befinner Servaz seg nå på et rekonvalesenthjem. Utslitt, nedbrutt og fritatt fra stillingen sin en stund for å få sitt mentalt skakkjørte jeg tilbake på rett kjøl. Servaz er like dødelig som alle oss andre, og det er et gjennomgående positivt trekk med Miniers karakterer i boka. Han skaper mennesker av kjøtt og blod og med feil og mangler som alle oss andre.

Hovedplottet denne gang dreier seg rundt Christine, en kjent, munnrapp, intelligent og svært dyktig radioreporter. Julaften, like før hun skal møte foreldrene til sin kjæreste for første gang, finner hun et brev i postkassen hvor det står: Du gjorde ingenting! Du lot henne dø! Dette er bare starten på et særdeles sært, skremmende og ikke minst dødelig avsnitt i Christines liv. Alt rakner, manipulasjonen blir etterhvert total, hvem er det som er ute etter å ødelegge hele livet hennes? Og hvorfor? Samtidig får Servaz en hotellnøkkel anonymt tilsendt i posten til rekonvalesenthjemmet. Hvilket hotell? Hvorfor ham? Hva ligger bak dette noe snodige utspillet? Og hvor vil eventuelt Servaz krysse Christine's sti, og det hun blir utsatt for?

Skræmt no, ja!
Igjen blir jeg sittende helt ytterst på stolkanten etterhvert. Igjen har Minier laget en litt ny vri på historien og unngår å kopiere seg selv og sin egen oppbygning. Dette er bare så genialt bra - ja: igjen! Boka starter med en innledning, men DU VERDEN for en innledning!! Jeg kan ikke nevne noe av dette, bare vær helt sikker på - at her blir du kastet direkte inn i dramatikken. Operamusikk er også denne gang en sentral nøkkel i historien, og kapitlene reflekterer musikkreferansene i boka. Don't turn out the lights starter med en Overture, innledningen med et brak som jeg nevnte. Deretter får vi en tre-akters opera perfekt oppdelt i separate, men sammenhengende musikalske deler - som Chorus, Baritone, Concertato, Soloist, Vibrato etc. - før boka i tredje akt avsluttes med en Finale i musikkavsnitt 39. Epilogen avrunder det hele. Og det er så gjennomført, så gjennomført. Så elegant, så komplett og så spennende!!! Starten, høyt tempo og nerve, rolige mellomspill som bygger opp om de musikalske toppene etterhvert, avslutningen som nærmer seg et fryktelig crescendo før epilogen avrunder det hele, med håp. Og garantert ei ny bok i serien! Her er vi ikke ferdige, verken med Servaz, teamet hans som er lite synlig i denne boka - Servaz tilbringer jo selv mesteparten av tiden på et rekonvalesenthjem - eller massemorderen Hartmann. Ja for hvor kommer han inn i bildet denne gang? Er han med? Blir han funnet? Lurer han i kulissene? Se det vil jeg ikke røpe noenting av.

Så nå har du valget: Enten å vente på oversettelsen av bok 3 - ELLER lese den på engelsk, hhv fransk. Jeg regner med den kom ut på fransk først... Jeg sier ihvertfall ikke mer enn:

LES BOKA! ANBEFALES :-)  ...sånn i tilfelle du var i tvil...


Jeg har skrevet om de to første bøkene i serien her:
  1. Hvis helvete var av is
  2. En sang for druknede sjeler

Kilde: egen ebok - Kjøpt: Amazon - Sider: 400 - Språk: Engelsk - Utgitt: 2016
Utfordring: GoodReads


Bernard MinierBildekilde: twitter.com


.

6 kommentarer:

  1. Nå er det snart påske, så da skal jeg endelig høre En sang for ... på en laaang kjøretur. Har vært vanskelig å vente når jeg har den liggende både i papir og på lyd. Og det er bare å glede seg til neste også skjønner jeg. Nå er det 43 år siden jeg hadde fransk på gymnaset, så får nok vente på oversettelsen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne skulle jeg egentlig spare til påske. Den som sparer har osv... men det var umulig. Neste bok i serien om Servaz er planlagt utgitt 2019, så Minier er helt klart i siget - uten at han tydeligvis kjører for fort fram. I mellomtiden, før påske mener jeg, så kan du jo sjekke ut Netflix. Hvis helvete var av is er nå filmatisert og ligger på Netflix. Jeg så de fire første episoden igår kveld, de siste tre kommer ikveld. Ikke så intens serie som boka, og så er det fransk - selvfølgelig - og franske filmatiseringer er langt fra my cup of tea. Men denne - The frozen dead som serien heter på Netflix (Glacé på fransk) - minner mer om nordic noir, eller i beste fall en mix av fransk og nordic noir. Severdig, men litt skuffende for meg som elsket boka. Sjekk den ut om du har Netflix!

      Slett
  2. Og jeg som nileste innlegget ditt i håp om å få vite noe om Hartman :) Gleder meg til neste bok, likte godt den musikalske inndelingen du snakker om, dette blir bra! (Skal til London i mai, ser jeg boken så kjøper jeg den)

    SvarSlett
  3. haha - nei her er det ittno' spoilers når det gjelder Hartmann - eller plottet forøvrig. Den får du ikke gratis, serru :-) Syns tredjeboka er tilbake til førsteboka, selv om fokus ligger andre steder store deler av historien her. Enklere plott på en måte kanskje, sett med etterpåklokskapens øyne, men så spennende likevel! Du må få med deg denne i mai, definitivt.

    TIPS: Jeg så nettopp Hvis helvete var av is (The Frozen Dead) på Netflix. Tre episoder i forgårs, tre igår kveld. Jeg var skeptisk, for det var fransk filmatisering, og det er jeg nødvendigvis ikke spesielt glad i. Det var jeg ikke med franske forfattere heller i mange år, før Minier og Lemaitre dukket opp. TV-serien på Netflix var fransk... Men - de hadde funnet en herlig type til å spille Servaz, og filmatiseringen var en blanding av det jeg vil kalle typisk fransk og nordic noir. Absolutt severdig, men ikke forvent deg høyamerikansk action. Det var det IKKE :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at tredjeboka er mer lik den første, også Netflix da... må få dreisen på det der :) Jeg er heller ikke spesielt glad i fransk, sikkert bare fordi jeg ikke leser navnene helt ut (i mangel på uttale) da bruker jeg mye mer energi på å holde karakterene fra hverandre. Men, men øvelse gjør mester :)

      Slett
  4. Hartmann? Hehe , han er jo Øystein Wiiks karakter..;) Men Hirtmann, derimot.. (pirker)
    Bra du ikke spoila mer, skummet forsiktig og fort- venter nok til bok tre kommer på norsk. Fem stk er gitt ut på fransk så vi har nå noe fremfor oss...
    Glace er nok mye roligere enn boka, synes jeg også.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)