torsdag 8. mars 2018

"English Lit 101" av Brian Boone

Jeg kjører en Espelid og har jukset litt, og mer skal det bli. Siden jeg nå har meldt meg opp på universitetet igjen - denne gang Engelsk språk og litteratur årsstudium - så er jeg utålmodig etter å komme igang. Selvfølgelig. Tålmodighet er en dyd jeg aldri var så heldig å bli født med. På godt og vond i og for seg, men det er nå en annen sak. Da jeg surret rundt på Barnes & Noble forrige uke så stod faktisk studiebøker fremst i pannen, men siden pensum ikke blir informert om før studiestart (hvilken logikk er det i det?) så safet jeg kraftig. English Lit 101 var virkelig det den gav seg ut for å være.

Boka er nemlig "a crash course in English literature". Fysisk liten bok, kun 247 sider, men oppbygningen var både god - og ikke minst lur! Den inneholder nemlig 7 hovedkapitler hvor hvert av dem representerer en æra i engelsk litteraturhistorie.
  • Old English
  • The Elizabethan era
  • The restoration and beyond
  • The romantic era
  • The Victorian era and the revolution
  • The modernist movement
  • Contemporary English literature

I hvert av kapitlene trekkes frem de viktigste forfatterne innenfor hver æra hvor hver av dem får en kort historisk intro og hvilke bøker de er mest kjent for samt en kort literary lesson, som denne til John Milton:


John Milton

Hver av forfatterne får også med en kjent sitat - kjenner du igjen disse?

Jepp, Shakespeare himself



Og her kjente jeg sitatet, men hadde ikke lest noe av forfatteren - John Donne

Boka var lettlest, men bør ikke leses i en jafs. Her er det mange forfattere og mye informasjon, og vil man huske noe (...) så ta ett og ett kapittel. Jeg ble såpass inspirert at jeg gikk på Amazon.com og lastet ned flere gratis ebøker (finnes også gratis papirbøker) fra flere av disse klassiske forfatterne.


Konklusjon

"English Lit 101" gav meg akkurat det den lovet: nemlig A guide to the greats in British Literature. Velbekomme :-)


Kilde: egen bok - Forlag: Adams Media - Utgitt: 2017 - Sider: 247 - Språk: Engelsk
Utfordring: GoodReads, Litteraturfagbok, Kaosutfordringen


Vår i Texas


2 kommentarer:

  1. Uansett hva du sier så kommer jeg alltid til å kreditere Nick Hornby med no man is an island -. Ser for meg den dansende gutten (shake your ass, show me what you're working with)(About a boy)(filmen) - hver gang jeg hører det.

    På tide at du satte deg på benken igjen. Dette blir vel det samme som Engelsk Grunnfag? Eller er det bare engelsk litteratur? Ønsket alltid at det var mer litt i grunnfaget, da jeg tok det var det bare 4 av 20, (vi opererte med vekttall, 20 = årsstudium). Likevel har jeg glemt at det andre. Transkribering? Immigrasjon? 3rd Wave?

    Som nevnt kjøpte jeg den Eagletonboka du skrev om. Ikke begynt å lese ennå. Leser bare krim. Må være mitt innbygde påskekompass..
    (Compare thee? Shakespeare?)

    SvarSlett
    Svar
    1. HAHA til show me what you're working with - filmen var STOR! Så ok, jeg kan bli med på no man is an island = Hornby (sorry Donne, you're overrun)
      Mulig dette blir det samme som engelsk grunnfag ja. Det er IKKE bare engelsk (og noe amerikansk) litteratur. Det er vel så mye språk. Tipper det blir nokså likt nordisk årsstudium fordelingsmessig på språk/litt.
      Compare thee er så definitivt Shakespeare. Jeg startet på engelsk rett etter nordisk'en var ferdig og hadde de aller beste foreleserne, bla. Janne S. Drangsholt (Winter i verdens rikeste land osv). Synd jeg måtte avslutte. Superengasjerte damer. Nå blir det selvstudium, men ok - praktisk talt så vil det fungere siden jeg ikke befinner meg for lenge om gangen ett sted. Kommer til å savne miljøet da, men trenger studiet for overetasjen.
      Påskekompasset mitt er også på stø kurs. Jeg leser tredje Minier-boka nå. Den er kun på engelsk. DET er en forfatter som utvikler seg, det skal han ha. Tredjeboka er oppbygningsmessig forskjellig både fra nr 1 og nr 2. Verri gudd!
      Må snart finne meg diktsamling til diktsirkel i mars, men bio'en til april er allerede i boks. 2018 er andre boller, serru :D

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)