tirsdag 20. mars 2018

Bookerkandidaten "The Dinner Guest" av Gabriela Ybarra

The Dinner Guest er Gabriela Ybarras litterære debut, og med denne sklir hun rett inn på langlisten til den internasjonale Man Booker prisen. Det må sies å være en brakdebut av dimensjoner. Forfatteren ble født i Bilbao i 1983, men bor nå i Madrid hvor hun skriver og jobber med analyser av sosiale media.
Tittelen til boka forklares med forfatterens start på historien:

"The story goes that in my family there's an extra dinner guest at every meal. He's invisible, but always there. He has a plate, glass, knife and fork. Every so often he appears, casts his shadow over the table and erases one of those present. The first to vanish was my grandfather."

Middagsgjesten er Gabriela Ybarras bestefar. Han var tidligere borgermester i Bilbao før han ble kidnappet og drept av baskiske separatister våren 1977. Romanen er forfatterens egen frie rekonstruksjon av historien som fant sted seks år før hun selv ble født. Ybarra sier selv at førstedelen av boka er basert på innsamling av avisutklipp, samtaler, google-søk og familiens egne notater. Historien er selvbiografisk og knytter sammen kidnappingen og mordet på bestefaren med resten av familiens private smerte og ikke minst den offentlige utbrettingen av tragedien. Det eksisterer nemlig flere versjoner av sannheten i media, og selv blant slektningene er oppfattelsene forskjellige. (Kanskje ikke så rart at forfatteren jobber med analyser av sosiale media idag?)

Gabriela Ybarra
Bildekilde: irishtimes.com
I tillegg til å fortelle historien rundt bestefaren med Basker-konflikten som bakteppe så følger vi også Gabriela selv gjennom prosessen fra moren diagnostiseres med kreft i 2011 til hun dør seks måneder senere. Denne delen av boka er mye mer nærværende og intens. Gabriela Ybarra har et tett, godt og nært forhold til sin mor, og for meg som leser som også mistet min mor til kreften i altfor ung alder så griper denne delen av historien meg mer. Men... langt fra nok.

Forfatteren har har to historier hun vil fortelle, men ingen av dem kommer under huden på meg. Bestefarens skjebne er vond, men den refereres likevel med såpass avstand at den ikke blir noe mer for meg enn et referat. En innsamling av informasjon satt i system, og med for lite informasjon for meg til å føle noe sterkere. Jeg kjenner litt til Basker-konflikten fra tidligere, men ikke nok til at jeg helt forstår tyngden bak bestefar Ybarra's skjebne. Jeg tror jeg ville likt boka bedre om denne historien var bokas eneste historie, og med mye tyngre bakgrunnstoff rundt konflikten. Jeg føler ikke noe for bestefar Ybarra verken før eller etter kidnappingen og mordet.

Samtidig så syns jeg refleksjonene rundt morens sykdomsutvikling, familierelasjoner og forfatterens egne følelser rundt det å miste en mor er gode, men henger dårlig sammen med starten på boka. Ybarra skriver godt, men har langt fra langliste-kvalitet over språket, ei heller syns jeg at boka hang like godt sammen. Med kun 160 sider å knytte to så epokegjørende hendelser i livet sammen på så syns jeg det ble noe ... magert? Jeg manglet dybde, og derfor ble jeg heller ikke så engasjert i historiene. Dessverre. Derfor ble ikke The Dinner Guest noen høydare for meg.


Kilde: egen ebok - Utgitt: spansk 2016 - Sider: 160 - Forlag: Vintage Digital - Språk: Engelsk
Utfordring: GoodReads, Andre land, Kaosutfordringen


Våren er her :-)



4 kommentarer:

  1. Det med dybde og nærhet til det som fortelles er så utrolig viktig - blir spennende å se hvor hun havner i Booker-listene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja denne forundrer meg om går videre, men hva vet jeg.. ;)

      Slett
  2. Basert på dine omtaler tror jeg nok at jeg hopper over denne, men må få lest Die, My Love og The White Book. Fikk akkurat The Impostor og The World Goes On i posten, gleder meg spesielt til den første. Også begynte jeg på Go, Went, Gone for en stund siden, men leselysten har vært litt for laber til at jeg har kommet særlig langt. Satser på at påsken kurerer leseproblemene. Jeg synes årets liste generelt virker veldig spennende, så jeg håper jeg rekker å lese en del av dem før vinneren kåres.

    SvarSlett
    Svar
    1. I år har påsken vært bokfri, utrolig nok. Siste flytterest er imidlertid gjort, så nå kan april komme. Jeg har kun kort tid på meg å lese langlisten, så muligheten er stor for at det blir kortlistelesing istedenfor. Satser på at et par av de jeg har lest kommer videre. Er klar for å lese på terrassen nå! (med ullpledd og hansker...)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)