torsdag 1. februar 2018

"How to read literature" av Terry Eagleton

Man skulle trodd at etter 46 år som leser så hadde jeg peiling på hvordan man leser og ikke behøvde å lære akkurat det, men - man lærer så lenge man har lever osv. Denne boka kom jeg over da jeg valset rundt i Barnes & Noble ifjor. Spesielt gode write-ups, og "seriously good fun ... it fizzes and explodes with ideas". Virkelig? Med Norsk Litteraturhistorie fritt etter hukommelsen temmelig ferskt i minnet så måtte den jo prøves. Målsetning for året er å lese flere litteraturfagbøker.

Den enkleste måten å presentere How to read literature på er å sammenlikne den med Nærum si bok. De er nemlig veldig forskjellige. Der hvor kravet til å kunne lite og nada av litteraturhistorie/klassikere på forhånd hos Nærum, var det et absolutt must i Eagleton-boka. For å forstå og sette i perspektiv alle de svært så gode eksemplene forfatteren benyttet for å understreke og belyse et poeng så var det et must å kjenne sine klassikere. I hovedsak sine engelske klassikere, gudsjelov, og dem viste det seg at jeg faktisk har lest flere av enn jeg i utgangspunktet trodde.

Terry Eagleton
Bildekilde: swansea.ac.uk
Så hva kunne How to read literature hjelpe meg med? Ganske mye, viste det seg. Boka fokuserte nemlig på fem kapittel (her oversatt): Åpninger, Karakterer, Fortellermåte, Tolkning og Verdi. I hver av kapitlene kom forfatteren med svært gode eksempler på følgende: Hvilke åpninger som var mest effektive, mao: hvordan starter ei bok, og hvordan kan starten alene gi en god indikasjon på hvordan boka vil fortsette? I kapittelet Karakterer så fikk jeg god innsikt i hva som er god og mindre god karakterisering. Eksemplene var tydelige og gjenkjennelige, og jeg forstod med en gang hva forfatteren mente. Fortellermåte/narrative sa mye om forskjellige teknikker og hvordan de kan påvirke/påvirker hvordan man engasjerer seg i en historie, og hvorfor. Kapittelet om Tolkning var en høydare, hvor Eagleton brukte barnesangen Bæ, bæ, lille lam som utgangseksempel. Ikke bare lærerikt, men svært morsomt både skrevet og poengtert.  Siste kapittelet Verdi/value tok for seg hva det er som gjør litteratur god, dårlig eller rett og slett bare likegyldig. Både sett i lys av teksten i seg selv og ikke minst tiden den ble skrevet i. Er gamle klassikere like gode for lesere i nåtid som den var i samtiden den ble skrevet? Ja/nei og hvorfor (ikke)?

Her var det SVÆRT mye å ta til seg. Terry Eagleton er professor i engelsk litteratur og har over 40 bøker bak seg som spenner over svært mange felt, som litteraturteori, postmodernisme, politikk, religion og ideologi. Han har en svær sekk å velge fra rent faglig. Det som imidlertid gjorde boka for meg, i tillegg til innholdet, var måten forfatteren presenterte dette i utgangspunktet kanskje temmelig tørre stoffet på. Boka er nemlig lettlest, morsom(!), har skikkelig tydelige og gode eksempel og ikke minst så er de personlige kommentarene til Eagleton til å flire seg skakk av oppi all seriøsiteten. For det ER ei god bok, en slags Engelsk Litteratur 101.

The Guardian sa følgende om boka da den kom ut: "A personable stroll ... The best jokes are also critical observations..."

Anbefales!

Kilde: egen bok - Utgitt: 2013 - Forlag: Yale University Press - Språk: Engelsk - Sider: 206
Utfordring: GoodReads, Litteraturfagbok, Kaosutfordringen


Fag idag
Universitetet i Oslo


10 kommentarer:

  1. Virker som en bra bok, ja! Særlig ettersom det tørre stoffet er lettlest, morsomt, har tydelige og gode eksempler og med gode personlige kommentarer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har bestemt meg for flere studier, og starter sannsynligvis til høsten igjen, så dette var en myyk overgang til litteraturfaget. Har hatt pause lenge nok nå :)

      Slett
    2. Så spennende! Hva blir det denne gangen?

      Slett
    3. Det blir sannsynligvis et årsstudium i Engelsk språk og litteratur. Jeg kan kople denne på årsstudium i Nordisk mot en bachelor i språk og litteratur. Målet er ikke en bachelor egentlig, men å ta fag som interesserer. Akkurat dette studiet er 60 vekttall over 2 år på deltid, nettbasert. Passer som hånd hanske siden jeg ikke alltid vet hvor jeg er når :-) Studiet er under endring fra ifjor, så jeg er spent på hva endringene blir. Detaljene blir tilgjengelig på nett ca 15.februar. Så ja, spennende!

      Slett
  2. Tenker at dette absolutt er en bok jeg vil ha glede av, men frykter at den er skrevet i den overtydelige stilen engelske og amerikanske sakprosabøker ofte er skrevet i (frampek, eksempler og repetisjon...) Ikke har jeg tenkt å skrive noe annet enn litt sludder på bloggen heller, men nysgjerrig ble jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne er ikke overtydelig, men - den krever at du har lest dine klassikere. Nå har jeg lest en del litteraturfagbøker på nordisk-studiet mitt, men ingen har vært så engasjerende som denne. Men, det skal kanskje ikke så mye til? ;)

      Slett
  3. Jeg elsker bøker som handler om hvordan du forholder deg til andre bøker. Har jo til og med eget lesemål om det i år. Jeg noterer meg denne - høres ut som en innertier.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har vi samme lesemål, selv om jeg som nevnt planlegger å dra den helt ut i et studie. Ser ut som Høgskolen i Sør-Øst Norge har et nettstudie over 2 år som dekker Engelsk Årsstudium. Ingen krav til fysisk oppmøte, men nettmøter der det trengs. Høres genialt ut for min del som aldri helt vet hvor jeg er når.. :)

      Slett
  4. Husker Eagleton hadde ei sånn kort oversiktsbok på grunnfag. Faktisk tror jeg den var en av de repeteringsfavorittene da den var så lett å forholde seg til sammenliknet med mye annet. Tror jeg bare skal ta en tur på amazon å kjøpe denne. Det var det du sa om den tørre engelske humoren som vant meg over. (Og at jeg ser så dårlig og prokrastinerer så mye på brillefornyelsen at jeg må ha e-bøker med OPPBLÅST skrift.)

    2018 er året jeg bare leser det andre (dere) anbefaler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ahh!! Jeg må sjekke ut flere bøker fra Terry Eagleton, skjønner jeg. Og lenge leve OPPBLÅSBAR Kindle! Er as we speak på vei til Houston, så det får bli første jakten min på Barnes and Noble. Alltid kjekt å ha noe konkret å lete etter. Liker best litteraturfagbøker i papir, for jeg (gaaasp) liker å skrive/notere i margen på disse.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)