tirsdag 30. januar 2018

Fire kjappe, og oppsummering av januar

Da kan jeg trygt si at jeg er i mål med januar, på alle vis. Jeg satte meg etterhvert uti måneden noen hårete målsetninger, men i år noen målsetninger som jeg kan klare til en forandring. En av dem er å skrive noen ord om de fleste (med andre ord ikke alle...) bøkene jeg leser gjennom året.



 Jepp, startet med en av favorittene - Vigdis Hjorth. Livredd for at jeg ikke skulle få en god start på året... Drama med Hilde er Hjorth sin gjennombruddsroman, og ja - den er festlig, du. Kvinnen in question i denne boka er Hilde Bøe, hun er dramalærer, mor til ett barn og gift med en ingeniør. Selvbildet hennes er heller frynsete og innehar de fleste karakteristika jeg selv ikke ønsker å bli definert av. Denne boka er ikke helt slik jeg foretrekker Hjorth, men dramafrøken Hilde med pusteøvelsene og stoldansen var likevel en fornøyelig nok opplevelse. Gjenkjennelige situasjoner forsåvidt, selv om dama ble noe over-the-top hysterisk for min del. Men Vigdis engasjerer hun, og jeg kan forsåvidt forstå hvorfor denne romanen skapte gjennombruddet. Hadde de bare visst da, at Hjorth skriver inn mye om seg selv i romanene sine, så hadde man kanskje sett hva som var på gang :-) Anbefales!



Og så banner jeg i kjerka... Denne boka hadde jeg lest SÅ mye om, at jeg bare visste at jeg kom til å like den. Kommentarer som "sensasjonelt bra svensk kriminalroman", "den beste svenske debuten siden Larsson?", "en ytterst velfungerende og underholdende bok" osv.. Jeg MÅ slutte og lese alle disse rosende ordene før jeg selv leser ei bok! 16-årig gutt savnet og finnes drept i en myrpytt i et skogholt. Hjertet er fjernet. Rikskrim med Torkel Høglund blir satt på saken, og det beste med boka er ... den patologiske kvinneforføreren og kriminalpsykologen Sebastian Bergman som har et spesielt grep om seriemordere. Helt ok plott, det beste med boka var persongalleriet. SÅ, derfor kommer jeg til å lese mer Hjorth Rosenfeldt. Ikke ofte jeg faller for etterforskerne i en sak. Nemlig. De ble veldig godt portrettert. Anbefales faktisk, til tross for litt klam omtale her...


Så ei lydbok. Må dessverre rydde og vaske i fjellheimen også, og da er det greit med noe lett og ledig på øret. Jeg liker gamle, gode Lovecraft. Og denne fant jeg på Storytel. Det ble igjen en noe guffen opplevelse, men god! Daniel er god buddy med Edward, men det endrer seg når Daniel faller hodestups for vakre Asenath, en kvinnelig hypnotisør med et  merkelig rykte. Jeg skal ikke si mer enn at det går i underlige seanser, kroppsskifter og igjen, ei bok om sjelen? Er Asenath bare gal, eller er hun noe enda mer fryktinngytende? Hehe.. jepp, god gammal horrer denne. Anbefales på øret. Kort og uhyggelig.

Deretter ei bok av Dan Brown. En forfatter jeg hadde forbannet meg over IKKE å lese igjen. Nå husker jeg ikke i farten hvem som overbeviste meg, men da vedkommende påstod at denne var den nest beste boka hans etter Angels and Demons, så var jeg solgt. A&D er nemlig den eneste boka jeg virkelig har likt fra forfatteren. Trodde ikke jeg ville si det igjen, men Origin likte jeg faktisk godt. Ikke så mye løping, ikke noe kodeknekking å snakke om. Heller et interessant syn på "hvem er vi? ... hvor går vi?"-spørsmålet til menneskeheten. Ei mye mer interessant (for meg) teknologisk bok enn den vanlige kjasingen og vasing rundt i hemmelige ordener. Jepp! Denne kan anbefales! (Gav den 4/5 på GoodReads, og det sier MYE om meg og forholdet mitt til Brown).


Rask månedsstatus

Først - stor takk til Linn på bloggen Den har jeg lest for å sette meg på ideen om regneark for kontroll. Jeg modifiserte regnearkforslaget til å passe meg, og plutselig så hadde jeg full kontroll på alle tall. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det tidligere? Tallenes tale -

Totalt antall bøker: 11, 4 foran skjema til 100/året
Blogget om: 11/11 bøker inneværende mnd
Kjønnsfordeling: 5 menn, 6 kvinner
Medium: 5 ebøker, 3 papir, 3 lydbøker
Språkfordeling: 8 bokmål, 2 engelsk, 1 nynorsk
Sjangerfordeling: 5 romaner, 1 sakprosa, 1 krim, 2 action/thriller, 2 diktsamlinger
Antall sider lest, ferdige bøker: 2743

En dag igjen av måneden. Bruk den vel :-) 



Stemningsrapport fra det lille huset i den store skogen

.

10 kommentarer:

  1. Din lesemaskin! 11 titler så langt i år er kjempebra. Det excelarket ditt får tilstrekkelig med data, det skal være visst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jobber ikke lenger, Linn. Derfor har jeg masse god tid til å lese. Med tanke på at jeg administrere all min tid selv, så burde jeg kanskje lese mer? :) Ja her blir det nok data til at excel-arket får utvikle seg. Det dekker listebehovet mitt fullt ut, og nå har jeg kontroll på målsetningene (jeg påstod jeg ikke skulle ha) for året. Skal faktisk bli litt morsomt å se hvor jeg ender opp når 2018 er på hell. Januar har ihvertfall overgått forventningene mine.

      Slett
  2. Det man leser skal vel fordøyes også, så det er ikke sikkert man får ned så mye mer selv med masse fri?
    Jeg har lest 15 i år, men av dem er mange diktsamlinger på under 100 sider..og mye luft.

    Jeg likte også Opprinnelse/Origin- likte det framtidsaktige med kunstig inteligens etc og vakre Barcelona. Har blogget om den.

    Lovecraft ønsker jeg å lese, og Drama med Hilde leste jeg for ørten år siden, husker ingenting, men har den i hylla.

    Og den Excel-lista må jeg få begynt med.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har rett i det Anita. Jeg må fordøye. Spesielt om jeg skal skrive omtale. Nå når jeg har begynt å lese litteraturfagbøker igjen så kjenner jeg at jeg kanskje må fordøye enda mer før jeg skriver. Som Elisabeth uttrykte, gleden over å skrive noe litt annet. Ikke fagtungt/-tørt, men kanskje litt annerledes. Uten at jeg vil gå inn på tolkninger og fordypninger i omtalen på blogg, men kanskje noe mer? Vi får se. Jeg begynner å få svar inn fra høyskolene nå ang utdanning. Vi får se hva som krystalliserer seg. Litt spennende tider :)
      15 er anseelig, selv med diktsamlinger som er mye mindre tekst. Jeg syns at de igrunnen krever mer. Av meg og tankeprosesser, dersom de skaper tankeprosesser da..
      Må sjekke Opprinnelse hos deg!
      Lovecraft er en snurrig kar. Gitt tiden han skrev i så hadde han, i hvertfall i det jeg har lest, en temmelig makaber og livlig fantasi! De der gamle kara er morsomme å putte innimellom. Ikke så lange historier heller, lett mellom-mursteinene litteratur.
      Excel var morro, og faktisk inspirerende, om man kan si det om et regneark? :D

      Slett
    2. Høres spennende ut ja.
      Jeg fordøyer/bearbeider mens jeg skriver blogginnlegg også, jeg , på en måte. Da må jeg tenke gjennom hva jeg har lest om igjen og det kan dukke opp nye ting.

      Når det gjelder dikt tar det jo mindre tid å lese en diktbok enn en adskillig tykk roman eller sakprosa, selv om tiden jeg bruker pr side dikt, er lenger, inkludert tanker, gjenlesing av setninger, kapitler , noen ganger hele boka, etc. Noen diktsamlinger krever mer tid enn andre, det er vel sånn det er.

      Må sjekke Lovecraft altså, men først ligger Nærum og venter på bib, pluss alt det andre som ligger her på vent..

      Jeg tror Excel kan være gøy når man har knekt koden.:)

      Slett
  3. Kun lest om Hilde, men går og lurer på om jeg skal ta for meg Brown. Dette er vel ei Robert Langdon bok? Tror den siste jeg lest var Lost Symbol, og det har vel kommet flere etter det? Må disse leses først. Ok, innså plutselig hvem jeg spurte, selveste kronologirebellen. Sukk. Rephrase. Står boka på egne ben? Eller Anita, er du der? Må jeg lese foregående Robertbøker først?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er her.
      Nei, du trenger ikke lese de andre først. Nytt oppdrag, nye folk, nye dame. Kan heller ikke huske at det er noe i Origin som drar tråder fra forrige bok..
      Jeg har lest alle Langdon-bøkene mua Digitale festning (vet ikke om det er Langdon, heller) og mer de godt kan lese uavhngige av hverandre.

      Slett
    2. Bekreftelse, ingen kronologikrav eller -must når det gjelder Origin (eller de andre løpe-bøkene heller). Digital Fortress er ikke Langdon. DF er forøvrig også ei av de beste til Brown. Det er løpende Langdon fra kode til kode jeg er lei av, mua Origin nå. Kan trygt leses alene. (Og jeg er ikke SÅ rebelsk lenger. Man lærer så lenge man har lever osv..)

      Slett
  4. Hjorth & Rosenfeldt: Hvis du fortsetter med serien er det mye spennende utvikling av persongalleriet - Sebastian ikke minst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra! Jeg liker velkomponerte karakterer som lever sitt eget liv "utenfor" plottet, og her syns jeg H&R har gjort en god jobb. Ikke gitt meg ennå :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)