søndag 28. desember 2014

Bobler! av Ingvild Tennfjord

Jeg leser sakprosa! Og hvilken sak! Jeg fikk ei bok til jul - ei - men den var til gjengjeld så gøy at jeg glemte helt ut at den var ei bok...og ikke... champagne...! Nå er det kanskje ikke alle som er like glad i boblevann som meg, men denne boka ble umiddelbart fortært. Fra perm til perm, eller - boble til boble. Vet du for eksempel hvordan man får boblene inn i vinen? Hvorfor Formel 1-kjørerne begynte å sprute champagne fra seierspallen? Hvordan en søppelhaug utenfor Paris kan lage verdens mest eksklusive drikk? Og hva det er som skiller champagne fra eksempelvis cava, prosecco, moscato og crémant - alle herlige bobleviner? Ikke? Se det vet jeg. Nå!

I tillegg får vi lære om hvor boblene kommer fra, hva som gjør noen bobleviner søte, andre tørre - og hvordan skille mellom dem? Her er også tips om de ukjente perlene på polet - de som koster svært lite, og gir veldig mye morro (og selvfølgelig kvalitet) for pengene. Eksempler på alle nevnte boblevintyper blir gjennomgått, med både pris og bestillingsnummer så man faktisk kan få fatt i dem selv. Og ønsker man å utvikle sin egen nese og smak for champagne, så finnes det nevnt blindtester man kan gjøre - kanskje som en del av en jentefest? Her er tips til hvilke bobler som passer til Nyttårsaften, Den store festen, i Sorg og for å feire Tirsdagslykke, for å nevne noen. En tur bak kulissene til de mest kjente champagne-husene får vi også, og alt skrevet med Tennfjord's humoristiske og lettbeinte penn. Forfatteren serverer også ukentlig vintips i blant annet Stavanger Aftenblad, og i 2013 ga hun ut sin første bok, Skål. Få nese for vin uten å få nesa i sky, som ble nominert til Brageprisen.

Ingvild Tennfjord
Bildekilde: litteraturfestival.no
Imorgen skal jeg på Vinmonopolet for å finne bobler til nyttårsaften. Ikke for å kjøre smakstest på gjestene, men for å nyte og kjenne etter om jeg klarer å kjenne litt av de smakene og duftene som Tennfjord skriver så forførerisk om. Jeg fikk med denne boka et veldig godt overblikk over et hav av nytelse på flaske, og ikke minst hvordan man kan være den perfekte vert, også når alt går galt. Den perfekte gave fra en god venninne som kjenner meg godt. Takk Hilde! :o)


Kilde: Egen bok
Forlag: Kagge
Utgitt: 2014
ISBN: 9788248915195
Sideantall: 199
Utfordring: Norske forfattere, GoodReads



Turnagain Arm, Anchorage

4 kommentarer:

  1. Artig omtale som jeg ble Proseccotørst av.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og artig bok, Anita. Sjeldent jeg har lest ei sakprosabok som har fenget slik. Humor, snert og forbausende pedagogisk opplagt. Jeg lærte virkelig mye om champagne og andre bobleviner, og selv om jeg på langt nær er blitt noen bobleekspert så hadde jeg for første gang en noenlunde fornuftig samtale med ei av ekspeditrisene på Vinmonopolet idag. Et steg i rett retning ;o)

      Slett
  2. Spennende med bøker som er litt annerledes:) Denne har vi solgt mange av på Ark, hvor jeg jobber. Kanskje jeg må lese den selv også! Fortsatt god romjul til deg fra meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig Anette. Spennende med annerledes bøker. Sjeldent jeg leser sakprosabøker som ikke er ei pensumbok i utgangspunktet... Jeg forstår godt at Bobler! er populær. Den var utrolig kjekk å få i gave, Tennfjord har virkelig en morsom og humoristisk penn, og skrivemåten gjør at man lærer - på en enkel måte - ting som i utgangspunktet er nokså tørrt fagstoff. Er du interessert i champagne og andre bobler så bør du lese den. PS! Det kan bli dyrt, hehe... (kjøpt to flasker bobler etter jeg leste boka, ei magnumflaske til Nyttår og ei normalflaske til å ha "på vent" til en regnværsdag :-)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)