onsdag 29. januar 2014

"Hver morgen kryper jeg opp av havet" av Frøydis Sollid Simonsen

Jeg er så heldig å ha lest nok en fantastisk perle av en bok, og denne gang fra en norsk forfatterdebutant - en kvinnelig sådan. Frøydis Sollid Simonsen debuterte med Hver morgen kryper jeg opp av havet i 2013, og hadde jeg bare klart å lese denne før bokbloggerpris-nominasjonene så skulle den definitivt havnet øverst på lista mi i åpen klasse. Det er vanskelig å sjangerplassere denne boka. På ett vis oppfører den seg som et langdikt. På et annet vis så minner den litt om en roman - eller kanskje en litt spesiell novellesamling? Den følger et jeg gjennom kjærlighet, kjærlighetssorg samt betraktninger på liv og død,  og selv om hvert kapittel - eller side, for hver side er sitt eget nye kapittel - har sine egne fakta, betraktninger og konklusjoner så representerer boka en klar helhet. Noen ganger blir man presentert så mange og klare fakta, at fortellingen til tider minner om en slags prosatekst. Over det hele ligger imidlertid den lyriske tonen som gjør denne boka så usedvanlig annerledes og poetisk likevel.

Det var Bjørg som først gjorde meg oppmerksom på dette unike verket, om jeg kan kalle det det. Silje har også skrevet nydelige ord om denne boka. Begge skal ha en stor takk for at de gjorde meg oppmerksom på Frøydis Sollid Simonsen. Det er noe her - i og mellom linjene - noe vart, sørgmodig og sårt som treffer meg. Fantastisk bra, det er det boka er. En vakker leseopplevelse. Anbefales!

"MINNER ER FYSISKE, de sitter i hjernen, i nervecellene. Hjernen du går ut av rommet mitt med, er derfor fysisk annerledes enn hjernen du kom inn til meg med - noen få celler har endret seg, byttet kontakter i nettverket, forbundet seg med nye celler, andre celler, noe har skjedd og blitt inngravert i hjernen. At du kan huske å ha vært her, er en rent fysisk endring i vevet som er deg. Etter hver gang jeg ser deg, er jeg ikke lenger den samme. Etter at jeg sluttet å se deg, er jeg ikke lenger den samme."


Andre som har omtalt denne boka er bl.a.
Bjørg (Mellom Linjene)
Silje (Siljes Skriblerier)


Kilde: Egen bok
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2013
Sideantall: 88
ISBN:  9788205457683
Utfordring: Nye norske forfattere, Debutanter, GoodReads


Strandastøa, like nedenfor huset vårt
Meditasjonssted

6 kommentarer:

  1. Hurra!!! Den var forøvrig en av bøkene jeg nominerte :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde jeg bare lest den tidligere! :-)

      Slett
  2. Denne høres interessant ut.. Noteres.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nydelig poetisk med naturvitenskapelige innslag. Veldig spesiell og annerledes. Den satte seg virkelig.

      Slett
  3. Denne nominerte jeg også, virkelig vakker bok. Jeg syntes det var den beste norske boka jeg leste i fjor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt da. Det var ei bok jeg ikke hadde kommet til å plukke opp om det ikke var for Bjørg og Silje. Synd jeg ikke fikk nominert den... det plager meg ennå...

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)