tirsdag 16. april 2013

Bokomtale - "Humor e heile vitsen" av Per Inge Torkelsen

Jeg har innsett at jeg kommer til å leve lenge! I det siste har jeg nemlig kommet over humorbomber både i blogg- og bokform. Det er faktisk ikke ofte jeg gapskratter av noe jeg leser. Jeg kan humre endel og flire godt, men gapskratte - høyt og lenge, er ikke normalen. Bortsett fra når lokalhumorister entrer revyscenen, eller - som i dette tilfellet - skriver bøker. Det er noe med Stavanger-dialekten som bare gjør seg koplet med humor på en scene, for ikke å snakke om humor i bokform. Å fordet at bogå e skreven på sjikkeligt stavangersk, så komme denne omtalen åg på sjikkeligt stavangersk!

Torkelsen å eg goes a long way, å fysste gangen eg verkeligt fekk auene opp for denne humoristen va for øve 25 år siden når det viste seg at han sko ver toastmaster i et bryllup eg va inviterte i. Som toastmaster va han vel sånn middels, men då han mydlå middagen og desserten sko komma me någen røvarhistoriar å skråblikk på livet så letta formeligt bryllupsbordene og eg va et øyeblikk alvorligt bekymra for to gamle tanter så satt tvers øve meg på bordet. Snørr, tårer, hikst og hyperventilering - det var rett før eg tilkalte ambulansen. Bruden lo så hu grein, med sminkå rennane nerøve kinnå og brudgommen sparkte så hardt i bordet at ein av blomsteroppsatsane kveltra. Snakka meg om galskab å halloi. Eg har aldri hørt et festligare "få-opp-stemningen-før-desserten-å-itte-di-programforplikta-talane" innlegg. Ever! Torkelsen live e någe så bare må opplevas! Husk bare å gå på do fysste...

Bogå Humor e heile vitsen va eg selvfølgeligt veldigt spende på. Det er någen år siden eg har lest humorbøger fra Per Inge nå, å eg va rimeligt klare for någe aent enn krim itte påsken - for å sei det sånn. Eg trengte ikkje ha bekymra meg ein plass. Her e Torkelsen tebage. Bedre enn på veldigt lenge i bogform, å perlene lod ikkje venta på seg. Bogå e ein rige blanding av mangt å møje, for Torkelsen e ein beleste Venstre-mann, han e åg jysla flinke i matematikk, kan møje om musikk å e lokalkjende for å ha lest telefonkatalogen på flyet! (Han sko finna festligge kombinasjoner av ittenavn å yrke, som f.ek. tannlege Holtan, byggmester Sagen osv, te ei aen bog han holdt på med). han e ein mester i å lega me ord! Humor e heile vitsen spenne derfor øve mange områder, der sellfølgeligt humor står sentralt, eller pussigt i sentrum. Bogå e åg tankevekkane, for Torkelsen bruge åg humor for å bearbeida vanskelige sager å ting så opptar og skjer i samfunnet vårt idag. Humor kan kurera møje å bygga broer øve mangt, å det e dette han formidle på ein geniale måde me adle de små anekdotane han presentere for oss. Svert få emner e for tunge å vanskeligge eller rare å sære te ikkje å konna spøgast me, å Torkelsen går ikkje av veien for å ver ganske så personligge. Han bruge både familien, nære venner å bekjente for å få fram poengene sine. Heila tiå med ein varme å ein innsikt i mennesker å samfunn så verkeligt e te å ta av seg hatten for. Torkelsen e ein fine mann!

Her et lide å pussigt utdrag fra bogå, der han lege seg me anagrammer - både på engelsk å norsk:

"Et anagram på engelsk funke ikkje på norsk. Og modsatt. Skjønt du kan begynna å lura litt på dette magisk, mystisk øvenaturlige når du oppdage engelske anagrammer som:
Elvis = lives
Listen = silent
Statue of Liberty = built to stay free
Clint Eastwood = old west action
iPod lover = poor devil
Mother-in-law = woman Hitler
Funeral - real fun...

Ulogisk ... at

Mette Marit = eremittmat...?

For ikkje å snakka om politikarane våre

Siv Jensen = svinejens
Eli Hagen = ein elghai
Trond Giske - nedrig tosk...
Liv Signe Navarsete = enslig satanveveri..."

Eg kan rett å slett anbefala denne delvis hysterisk morsomme, underfundigge, tankevekkane å spesiella humorbogå fra Per Inge Torkelsen. Det kan ver bare meg - eller oss på vestlandet så lar oss riva me, men faktum e - at denne bogå va utroligt stiligge! Til å me Kristin Halvorsen = vilt arisk neshorn, konne likt denne bogå :o) Å for di så ikkje kjenne Torkelsen fra før så innehar han disse titlane: Komikar, skuespelar, forfattar, radiokåsør, politikar å sjølerklært klovn. Han e åg jysla flinke te å trylla! Faktisk! Ka e det ikkje denne maen kan? Kom deg i butikken - denne bogå behøve du ikkje gå forbi!


Kilde: egen bok
Utgitt: 2012
Språk: stavangersk!
ISBN: 9788252181388
Antall sider: 246
Utfordring: GoodReads



Oooover 10 grader i Stavanger nå!






6 kommentarer:

  1. Jeg hadde en samboer på tidlig nittitall som var helfrelst på Torkelsen. Tror det hadde noe med politikk (og nikotin) å gjøre. Selv ble jeg aldri helt revet med, og hadde egentlig glemt han til jeg så denne omtalen. Han må virkelig ha holdt seg unna medias søkelys de siste tiårene.

    I utgangspunktet vet jeg at han ikke er for meg, men når du skriver så overbevisende blir man jo litt tvil. Bare anagrammene er jo verdt det - spesielt de engelske - elvis og slilent var jo magi.

    SvarSlett
    Svar
    1. Torkelsen har vært medvirkende ihvertfall i ett revyshow i året, i hovedsak her i Stavanger med Løgnaslaget. Siste boka tror jeg kom midt på 2000-tallet engang, før han nå kom med denne. Han er veldig synlig i Stavanger, så det er nok innenfor fylkesgrensene han opererer nå. Det er en sånn enten/eller sak med Torkildsen, tror jeg. Ikke alltid jeg heller har syns han har vært særlig morsom (helt ok på revyscenen liksom, men det finnes da morsommere Stavanger-menn), men med denne boka gjorde han et skikkelig comeback i papirform - hvor jeg foretrekker ham. Anagrammene er festlige, her er bare et utdrag av dem. Humor er vanskelig å anbefale/omtale, for enten så treffer man, eller så treffer man ikke. Torkelsen traff definitivt meg med denne :)

      Slett
  2. Jeg synes også vi har morsommere folk i Rogaland,men Torkildsen er noe for seg selv :-I Jeg ble fristet til å lese boken av denne meget gode omtalen, og som Ingalill falt jeg for anagrammene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja anagrammene var festlige :-) Jeg skal på revy 27.april - med Torkelsen. "Løgnaslaget rydder opp" står på plakaten, og den ser jeg virkelig fram til. En liten stund siden jeg har vært på revy nå. Det blir helaften med både revy, mat og vin - dobbelgeburtsdag som skal feires. Jeg ser ikke bort fra at det blir en festlig kveld!

      Slett
  3. Ha-ha-ha! Morsomme anagrammer :) Har alltid likt Torkelsen og skal også på Løgnaslaget. "Galglede meg!"

    SvarSlett
    Svar
    1. Lige du Torkelsen så må du lesa denne! Eg har ikkje likt alt han har skreve (Do-bogå, Eldrebogå, Idrettsbogå osv.) - men di tidliggare humorbøgene, Det e løye me det - Dårr e någe me alt... samt denne, har eg ledd høgt å lenge av. Glede meg sykt te neste lørdag - då bler det humorkvell på meg! :o)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)