onsdag 1. august 2012

Bokomtale - "Insignia" av S.J. Kincaid

Det som gav meg størst leseglede nå i juli var uten tvil denne futuristiske sci-fi boka av debutanten S.J. Kincaid. Omtalene jeg leste før jeg åpnet boka tydet på en variant rundt "Ender's Game" temaet til Orson Scott Card fra 1985. Jeg tok ikke feil :-)


Først litt om innholdet

Tom Raines er en 14 år gammel gutt som går ut og inn av skolesystemet. Det eneste han egentlig er flink til er gaming. Faren er en tidligere topp-gambler, nå alkoholiker, uten grep om verken økonomi eller sønn. I fellesskap klarer de likevel å skrape inn nok penger til å overleve, såvidt. Tom's fremtidsmål er imidlertid klokkeklart. Han ønsker mer enn alt annet å bli en betydningsfull og kjent person!

En dag endrer hellet seg for Tom. Noen har observert hans ekstraordinære evner i VR (virtual reality) spill og han blir tilbudt det utrolige, og nesten uoppnåelige - en plass på elite militær-akademiet Pentagonal Spire. Der blir Tom's instinkter for kamp og kampstrategier testet, og dersom han består blir han et fullverdig medlem og får bli med å lede sitt land mot seier i den pågående tredje verdenskrig. Til slutt vil han oppnå målet sitt - å bli en super-menneskelig krigsmaskin med tekniske evner som enhver VR kriger drømmer om. Livet på akademiet gir Tom det han har savnet mest - stabile omgivelser, venner og kanskje muligheten for en kjæreste? Spørsmålet er bare - hva vil dette koste ham?


Min evaluering

S.J. Kincaid
I utgangspunktet luktet dette "Ender's Game" på lang avstand, og jeg var noe skeptisk til å lese boka nettopp av den grunn. Nevnte bok av Orson Scott Card er nemlig en av mine store sci-fi favoritter. Jeg trengte ikke ha bekymret meg. "Insignia" står klokkeklart på egne bein! Dette er en futuristisk spenningsbok som også er fyllt med momenter fra Matrix-filmene, Divergent av Veronica Roth og en aldri så liten dæsj "Ready Player One" av Ernest Cline. En bombe av en blanding!

Historien er spennende, om ikke konseptet er helt nytt. Karakterene er imidlertid det som bærer boka og gjør den spesielt bra. Tom er en likendes og sympatisk fyr og lett å relatere til. Ærlig og realistisk. Han er en typisk tenåringsgutt, og minner ikke så rent lite om min egen sønn i den alderen... Dialogene og vennskapet han har med sine nærmeste føles ekte og genuint og humoren de har seg imellom er herlig.

På den andre siden - verdenen som Tom lever i er veldig forskjellig fra vår. Likevel finnes det mange, sjokkerende likheter.  Her er sprø teknologi og virtuelle kriger i verdensrommet. Du finner også et par rimelig creepy store konsern som eier mat- og vannforsyningen til verden - og dermed også kontrollerer Jorden's ressurser og regjering. Dette er en kreativ setting, som kanskje kunne vært virkelig?

Jeg kan virkelig anbefale boka dersom du vil ha en dose spenning og sci-fi koplet med litt romatikk og nære vennskap. Boka er veldig godt skrevet og språket er lett og flytende. Dette er Kincaid's debutbok. Jeg kan ikke si annet enn at jeg ble mektig imponert!


Min rating

En klokkeklar

 av 5!


Kilde: egen e-bok, Amazon
Antall sider i hardcover format: 464
Forlag: Katherine Tegen books
Utgitt: 10. juli, 2012
Språk: Engelsk





.

5 kommentarer:

  1. Da vil jeg bare få bestille 1 stk. "Insignia", takk(og nei, jeg mener ikke bilen altså!) :D Herlig, tror denne finner veien til min Kindle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Garantert ikke bomkjøp :-) Gled deg!

      Slett
  2. strålende annmeldelse, =) Jeg kjøpte min første Kindle i dag, =) Kindle Touch... Kanskje denne boken blir min første e-bok, =3

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)