fredag 15. juni 2012

Sommerlesing hos Anette

Aldri for seint å være med på boktema hos Anette :-) Det er nemlig utrolig utfordrende å fortelle hva jeg skal lese i sommer - uten å lyve - all den tid valg av bøker normalt blir avgjort ved hjelp av innfallsmetoden. Jeg er utroooolig lett å avspore fra enhver leseplan, uansett motivasjonen som lå bak listen i utgangspunktet. Men - noe vet jeg, og det er at følgende bøker ligger veldig an til å bli fordøyd i løpet av juli som inneholder sommerferien min:



  • "Weird Things Customers Say in Bookshops" - fordi den ble anbefalt på Bokbloggene og virker som ei morsom bok med kule sitater.
  • "Song for Eirabu" - fordi jeg nå har kastet meg med på samlesingen av norsk fantasy satt igang av bloggen Bokstavelig Talt
  • Clive Cussler's "Devil's Gate" - fordi jeg like å plage meg selv! Forfatterens gamle bøker er supre adventure/lettleste sommerbøker. Etter Cussler begynte å skrive med co-forfattere (som garantert står for størsteparten av forfatterskapet nå) så har kvaliteten rast nedover. Første boka jeg leste med Cussler/Brown kom derfor som en stor overraskelse i galskapen. Den var bra! ("The Storm"). Derfor gir jeg også "Devil's Gate" en sjanse, selv om jeg er redd for at jeg kan bli fryktelig skuffet... Jeg klarer ikke å gi slipp på Cussler :-)
  • "Jenta på Klippen" - fordi jeg har lest bra omtaler om denne boka hos flere bokbloggere. Den dumpet ned i postkassen som leseeksemplar og skal derfor få ligge på nattbordet mitt (det er ingen e-bok) sammen med...
  • "Fyrvokterens Kone" - fordi den virker som en varm og hyggelig "feel-good" bok. Også et leseeksemplar fra Cappelen Damm.

Sistnevnte bok står sterkest i fare for å bli byttet ut med et bokinnfall. De første fire kjenner jeg kommer til å bli lest - med "Song for Eirabu" som den neste i rekken. Jeg ser jeg ikke har en eneste sci-fi bok i lista. Ei heller har jeg skrevet opp tredje boka fra George R.R. Martin "A Storm of Swords". Mistenker at når sommeren - og juli - skal summeres så befinner nok sistnevnte seg garantert i listen over påbegynt bok... Jeg leser ca 8-9 bøker i snitt pr mnd og mangler derfor 4 i oversikten. Her er med andre ord rom for 50% impulsivitet i tillegg. Jeg har som sagt aldri vært flink å forholde meg til leselister :-)

Jeg gleder meg SÅ til sommerferien i år! Min kjære samboer overrasket meg med en 14-dagers "solferie" og da bare vet jeg at Joy (min kjære Kindle) vil bli flittig benyttet på stranda :-) Heldigvis er han også lesehest, så 2 uker av årets ferie blir ihvertfall en skikkelig slapp-av-fest !!!


Ingen sommer uten båt ;-)



 .


6 kommentarer:

  1. Flotte bøker du skal lese i sommer,jeg skriver ofte lister også... men ikke like lett å følge de. Nå for tiden har jeg problemer med å velge hva jeg skal lese så jeg har begynt på 4-5 bøker..Uansett ha en fin boksommer:-)

    SvarSlett
  2. Herlig innlegg med masse flotte bøker! Jeg tror du får en herlig boksommer :)

    SvarSlett
  3. Jeg velger bøker 50 prosent etter planlegging og 50 prosent etter innfallsmetoden, sånn cirka. Det handler mye om hva jeg er i humør til å lese. Noen ganger vil jeg bare lese på engelsk, noen ganger trenger jeg lett chick lit på norsk, av og til svensk krim osv.

    SvarSlett
  4. Flotte valg av bøker:) Gleder meg til å høre om boken "Devil's Gate". Hørtes spennende ut:) Lur du er som legger til litt spontanitet med i tillegg på lista, det skal jeg også huske:) Ønsker deg en flott ferie og kos deg masse med bøkene:)

    SvarSlett
  5. Song for Eirabu har jeg veldig lyst til å lese :)

    Kos deg i sommer med disse bøkene!

    SvarSlett
  6. @Beathe - nei lister er en utfordring, jeg har imidlertid lært at jeg ikke kan ha så mange bøker som deg gående på en gang. Det stresser meg noe så forferdelig, så der imponerer du :)

    @Anette - ja det tror jeg også. Har noen sci-fi på lur også, etter innlegget mitt her, så nå er det bare å få tid til alt jeg har lyst å lese...

    @Bokelskerinnen - ja nettopp! Humøret og generell modus styrer ofte hva jeg leser også. Og det med engelsk kontra norsk kjenner jeg meg lett igjen i. Bøkene velger igrunnen seg selv av og til, og da er det bare å henge med. Det er oftest det rette valget ;)

    Gråbekka - ja jeg er nokså spent på Devil's Gate. Cussler (&Co) kjører samme "oppskrift" på bøkene, med ofte 3 forskjellige tidsepoker som blir flettet inn i samme "sak" og som kommer sammen i de avsluttende kapitlene. Det morsomme med denne sommer-favoritten min er at han er kreativ når det gjelder plot. Jeg føler ikke jeg leser det samme om og om igjen. MEN - forfatterskapet til co-forfatterne, DET kan jeg gjerne diskutere.. Jeg krysser fingrene for Graham Brown :)

    Melusine - ja jeg må si jeg gleder meg til boka. Leser veldig sjelden norsk Fantasy, selv om jeg har vært en livslang digger av Tor Åge Bringsværd ;)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)