torsdag 17. mai 2012

Bokomtale - "Arrival and Departure" av Arthur Koestler

Etter å allerede ha lest to bøker fra tiden rundt 2.verdenskrig denne måneden fortsatte jeg like så greit med "Arrival and Departure" som jeg fant i bokhylla her hjemme. Fortsetter med andre ord i samme tidsepoke.

Denne boka tar imidlertid opp konflikten mellom moral og hensiktsmessighet mer enn den handler om selve krigen. En småinteressant, liten historie jeg er glad for at jeg leste.


Først litt om boka

Peter Slavek, tidligere medlem av kommunistpartiet i Ungarn, har klart å rømme fra hjemlandet sitt og kommer til "Neutralia", et nøytralt land basert på Portugal. Før han kom seg unna fikk han selv føle de skrekkelige uhyrlighetene som var i ferd med å oversvømme Europa i krigens kjølvann. Peter ble nemlig torturert nesten til døde for sitt engasjement i den sosialistiske revolusjonen, og han sliter med mareritt og psykiske problemer som ettervirkninger av dette.

I "Neutralia" treffer han på en psykiater som han kjente som barn. Han møter også Odette, en ung og vilter og hjemløs pike, og blir vilt forelsket i henne. Peter blir imidlertid dradd mellom politikk og kjærligheten til Odette og får til slutt et mentalt sammenbrudd som også paralyserer den ene foten hans. Han begynner å gå i terapi hos Dr. Bolgar, og hun finner "røttene" til Peter's mentale tilstand, en rekke traumatiske hendelser fra hans yngre dager i tillegg til torturen i hjemlandet i løpet av krigens første par år. Hvordan klarte Peter å holde ut den fryktelige torturen han ble utsatt for? Hva skjedde egentlig i barndommen som har gjort ham så mentalt ustabil? Og, vil nå egentlig reisen til USA være løsningen på problemene?


Min evaluering

Mai er visst blitt måneden for utvidelse av mitt litterære perspektiv! Igjen en annerledes bok, en bok hvor forfatteren tydeligvis er fasinert av de psykologiske resultatene av fangenskap og tortur. Hva gjør at en person knekker eller holder ut det ene skremsels-scenariet etter det andre? Boka viser en god innsikt i den menneskelige psyke og vi får et godt bilde av Peter og de mentale utfordringene som han er blitt og stadig blir utsatt for.

Boka handler lite om selve krigen og er mer fokusert på to parallelle dialoger. Den ene mellom Peter og Dr. Bolgar om hans mentale tilstand. Den andre om politiske teorier og filosofier som var populære blant liberale, europeiske intellektuelle på den tiden. Selv om emnene som tas opp er spennende i seg selv så synes jeg ikke at boka er veldig engasjerende. Den blir noe tam og blir ikke så detaljert som jeg etterhvert ønsket at den skulle være. Det skrapes kun i overflaten på interessante temaer som jeg trodde ville bli enda mer belyst. Ei grei nok bok, ganske atmosfærisk, men kanskje noe utdatert?


Min rating

av 5



KildeEgen bokhylle
Paperback: 192 pages
Publisher: Penguin 1969; New Ed edition (1969)
Language: English
ISBN-10: 0140029583



Hipp Hipp :-)



.

2 kommentarer:

  1. Hei! Til tross for at du kanskje ikke var over deg av begeistrting så er jeg kjempeglad for at du anmeldte denne boka :) Den fikk jeg kjempelyst til å lese! Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt da :-) Det var ikke det at jeg mislikte boka, jeg ville igrunnen bare hatt enda mer. Sambo'en har flere bøker av Koestler i bokhylla og jeg ser ikke bort fra at jeg vil prøve ei til av samme forfatter. Han skriver godt og engasjerende, selv om denne ikke helt traff meg. Sambo'en likte den imidlertid veldig godt da han leste den (for ca 25 år siden ;-) En fin søndag til deg også!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)