torsdag 22. mars 2012

Venter 6000 norske ebok-titler i år

Fra digi.no

"Oslo (NTB): En undersøkelse fra Den norske Forleggerforening viser at det ved utgangen av året vil være 6.000 elektroniske boktitler tilgjengelig på norsk.

Ved utgangen av neste år vil antallet stige til 10 000 titler, opplyser foreningen.

Undersøkelsen fra foreningen viser også at rabattene på norske e-bøker er blitt mindre etter at det ble innført moms på elektroniske titler.

I gjennomsnitt betaler kjøperne av e-bøker på norsk 24 prosent mindre enn det foreningen kaller p-bøker (papirbøker) koster. Før moms ble innført, varierte rabattene mellom 30 og 70 prosent.

Foreningens undersøkelse viser imidlertid at det er mindre prisforskjeller hos utenlandske aktører. Verdens største bokhandel Amazon selger over 1 million e-boktitler til Kindle-lesebrett. En firedel av disse e-bøkene er ifølge undersøkelsen dyrere enn den samme tittelen som innbundet bok. Snittrabatten på de øvrige tre firedelene er 22 prosent. Den norske Forleggerforening har utarbeidet tallene på grunnlag av tilfeldig valgte titler hos Bokkilden.no og Amazon.com. (©NTB)"

For min egen del kan jeg overhode ikke forstå hvordan det i Norge kunne bli godkjent å innføre moms på e-bøker når man ikke betaler moms på p-bøker. Det er jo samme innhold !!! Hva jeg imidlertid liker er at e-bøker begynner å ta (litt) av også her hjemme. Vi skynder oss utrolig langsomt inn i fremtiden i denne sammenheng - vi i Norge, som igrunnen ligger så utrolig langt foran på de fleste andre teknologiske områder?! Forlagsbransjen i dette lille landet er sterk!



"Ei rose er utsprungen..."


.

6 kommentarer:

  1. Takk for fin info! - og takk for at du har lyst til å lese påskenovellen min! ;-)
    Nyt vårkvelden - med eller uten e-bøker! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Her "nytes" våren med lommetørkle og ingefær-te.. Fikk en lei forkjølelse i helga som jeg skal kverke kort og konsist i løpet av dagen og natta! Optimisten lenge leve :-)

      Slett
  2. Håper på gode priser og når den tid kjem :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Man kan ikke annet enn leve i håpet :-)

      Slett
  3. *sukk* Ja skjønner ikke det der med momsen, den må da kunne fjernes, eller hva?
    Jeg er ellers utålmodig, synes det blir mye prat og lite ull.
    Hadde en lang prat med en på Libris, han mente forfatterne var den største bøygen. At de hadde urealistiske økonomiske forventninger. I tillegg er ikke alle forlagene med.
    Siden jeg leser bare bøker på norsk lurer jeg på om mitt neste lesebrett blir et annet enn Kindle, slik at jeg også kan handle rett fra brettet. Men må jo se at utvalget blir godt nok først.

    Spennende å følge med i alle fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Utålmodig er meg i et nøtteskall... Leser du kun norsk ville jeg nok valgt noe annet enn Kindle ja. Dersom alle sitter og venter på at noe skal skje, så skjer ikke noe. Så løp og kjøp lesebrett og begynn å stille krav ;) Spennende er det uansett, og vi går rette veien - det går bare så treeeeeeigt...

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)