tirsdag 17. januar 2012

En stor ulempe med Kindle Fire i Norge!

I det siste har det dukket opp flere Kindle Fire tilsalgs, også på finn.no. Det er tydelig at flere har vært i USA og kjøpt med seg produktet som ikke er tilgjengelig for salg til Europa - ennå.

Gjør imidlertid ikke tabben å bli fristet til å kjøpe en av disse før du har sjekket ulempene! Det er nemlig en grunn til at Kindle Fire ikke er tilgjengelig her hjemme!

Ryktene sier nemlig:
  • Du kan ikke kjøpe noe som helst innhold til Kindle Fire hos Amazon fra Norge uten at du har et kredittkort fra USA eller en bankkonto der! IP adressen blir også sjekket, så storebror ser deg - og stopper deg
  • Du kan heller ikke streame video eller musikk fra Amazon.com til Kindle Fire'n
  • iCloud løsningen deres kan overhode ikke nås, og det betyr at man ikke får tilgang til å benytte den gratis 5GB online lagringskapasiteten = Amazon's backupløsning ikke tilgjengelig
  • Det er imidlertid mulig å skaffe seg en Prime-konto på Amazon.co.uk for oss som bor i Norge, men vi får selvfølgelig ikke dra nytte av fraktfordelene. Et måneds prøvemedlemsskap gir deg imidlertid tilgang til mange gratis e-bøker til din vanlige Kindle :-) Streaming av video eller musikk er heller ikke mulig for dem som bor i UK, bare så det er sagt.
  • Det er mulig å hacke seg rundt problemet med US kredittkort. Ikke direkte enkelt, og absolutt ikke noe jeg ville gått inn på.

Det er også mange forskjellige kommentarer og tilbakemeldinger fra andre deler av verden av brukere som har erfart dette. Disse er motstridende, alt etter hvor i verden de befinner seg - men kommentarene er som følger - og det er gjennomgående problemer og utfordringer:

Dette er litt av det jeg har funnet sålangt. Så er det opp til hver enkelt å se om det er verd bryet... Jeg vil holde meg oppdatert. Det kan være greit å kjenne detaljene i saken, for dette antar jeg vil bli et tilbakevendende spørsmål.





Men som  Johnny også sier i kommentaren under her. Dersom det er enkel nettsurfer man er på jakt etter så fungerer jo Kindle Fire til akkurat det bruket! Man bør bare vite hva man IKKE får får pengene :-)

OPPDATERING: Se mitt NYE INNLEGG der jeg tester egen Kindle Fire

.

9 kommentarer:

  1. Tjaaa, ulempe og ulempe, jeg har kjoept meg en og liker den veldig godt. Boeker og lignende kjoeper jeg gjennom vanlig Amazon, og filmstreaming og lignende funker ikke enda i Norge, men det kommer nok. Uansett, saa liker jeg den. Jeg har lempa paa baade musikk og boeker og dokumenter, og for prisen er den uslaaelig

    SvarSlett
  2. Hei, Dersom du ikke ønsker å kjøpe e-bøker fra Amazon, ei heller kjøpe og streame video eller musikk, bruke iCloud løsningen deres eller benytte deg av den geniale Prime løsningen som Amazon tilbyr så er det helt klart, at dersom det kun er et enkelt nettbrett du er på jakt etter så kan du selvfølgelig surfe nettet med Kindle Fire!
    Jeg synes bare det er viktig at dem som kjøper en Kindle Fire forstår at de ikke får tjenestene som annonseres fordi de ikke er tilgjengelige utenfor US. Man kan bli forledet til å tro at dersom man bare får tak i en Kindle Fire og har en Amazon account så er det tut og kjør, noe som det ikke er.
    Kjekt å høre at du er fornøyd med Kindle Fire'n som en nettsurfer! Jeg testet den selv, og hadde det ikke vært for alle begrensningene så ville jeg nok ha investert i en i tillegg til et Kindle lesebrett :-)

    SvarSlett
  3. Ei nødløysing kan vera å bruke tips frå denne artikkelen: http://nrkbeta.no/2012/01/06/slik-far-du-amerikansk-ip-adresse/

    SvarSlett
  4. Jeg har ikke testet det å sette opp en kryptert VPN tilkopling fra en Kindle Fire. Jeg vet ikke engang om det er mulig å få VPN til å funke på denne? Jeg har imidlertid benyttet kryptert VPN tilkopling på PC'en min og her fungerer det. Uansett krever det datakommunikasjonskunnskaper som kun spesielt interesserte innehar. Dette er ikke noe for den vanlige mannen i gata :-)

    SvarSlett
  5. Jeg fikk en amerikansk venn til å sende meg en Kindle Fire. Var klar over begrensningene og ble positivt overrasket over hvor enkelt det er å omgå noen av dem.

    Man kan se film-trailere, men ikke leie eller kjøpe filmer. Ikke engang gratisfilmer og TV-serier kan streames. Til gjengjeld fungerer Fire utmerket som filmfremviser av egne filmer på flyturer og slikt. Konverter filmene dine til M4V-format, og du er i gang.

    Jeg kjøpte Fire mest for å lese tegneserier og magasiner. Tegneserieapplikasjonen fungerer kun med gratisnummerne du kan laste ned. Magasiner og bøker fungerer på samme måte som gammeldagse Kindle over hele verden. Du kan shoppe på Amazon og få det automatisk lastet ned, eller lese fra cloud.

    Det kreves ikke stor datakunnskap for å laste ned applikasjoner. Man får ikke kjøpt dem på tradisjonelt vis i Amazons app store. Isteden går du inn i settings på Fire, velger å godta nedlasting fra andre leverandører og laster ned apps fra feks 4share.com. Applikasjonsfilene legger seg pent i downloads i nettleseren til Fire. Når du klikker på dem installeres de på samme måte som om du hadde hentet dem direkte fra app store.

    For de som ikke ønsker å være bundet til Amazon finnes det også en egen applikasjon for å handle bøker hos uavhengige bokhandlere fra hele USA (Indie Reader). Det er heller ikke noe problem å laste ned Twitter, Angry Birds, tegneserie-applikasjon som takler cbr og cbz-filer osv.

    Alt i alt synes jeg at jeg fikk utrolig mye for pengene (de selger den jo med tap). Den er naturligvis ingen iPad-konkurrent, men vanskelig å slå som en hendig e-bokleser og underholdningsmaskin når man er ute på reise.

    SvarSlett
  6. Hei igjen

    Jeg har naa testet ut app innstalleringer via getjar.com. funka fint. Installerte Slacker internett radio og det ser ut til aa virke fint.

    Tror ogsaa du kan streamer video fra websites, f.eks NRK og TV2, samt fotball fra www.freefootball.org, saa den har definitivt flere bruksomraader i Norge enn hva man tror.

    Johnny

    SvarSlett
  7. Hei Johnny,
    Som MrThorswold også sier over her, det kan være nokså enkelt gå rundt noen av begrensningene som Kindle Fire'n har i Norge. Det er også enkelt å fjerne DRM fra norske .epub bøker og lese dem på Kindle'n. Men poenget er at dette ikke er "out-of-the-box" funksjonalitet som Fire'n kommer med. Man kan også roote den, og gjøre utrolig masse morsomt, men det krever kunnskap, interesse og tålmodighet. Er man klar over det når man kjøper tablet'en er det jo selvfølgelig en annen sak. Men direkte ut av pakka fra Amazon har Kindle Fire store begrensninger i forhold til det som annonsere at dingsen får til. I USA..
    Jeg driver imidlertid og tester på min Fire som jeg fikk igår. Først out-of-the-box, og så skal jeg gå inn på litt andre ting man kan gjøre. Skal teste tipset ditt både når det gjelder getjar.com og freefootball.org. Gleder meg :-) Og har du andre tips - ja takk, så kan vi spre ordet :-))

    SvarSlett
  8. Det er ikke riktig det du sier om at man ikke kan bruke kindle fire mot norsk bankkort på amazon.com. Jeg bruker den mot norsk mastercard. Har fiktiv amerikansk postadresse og det holder. For å laste ned musikk og apper trenger man amerikansk bankkort, men ikke for å kjøpe bøker. Jeg har lastet ned apper fra Getjar og har også overført apper fra Android-telefonen min til Fireen (lærte meg hvordan jeg skulle gjøre etter å ha googlet i 5 min), så jeg har angrybirds, spotify og wordfeud på min kindle fire. Man kan overføre filmer i mp4-format fra pc og se de på kindle fire eller man kan gjøre som noen sa over her bruke kryptert VPN, jeg har unblock-us på routeren min og det funker på min fire også, så jeg har amerikansk prime-abonnement hjemme i leiligheten min (streame film fungerer derfor bare hjemme....) Det går ikke ann å kjøpe enkeltfilmer og serier, men jeg hadde ikke noe problemer med å kjøpe amerikansk prime-abonnement. Jeg er ikke spesiellt datakyndig, men jeg har googlet meg frem til disse løsningene og har blitt superfornøyd med min kindle fire. Den er super å lese magasiner og tvserier på og en kjempefin "reisekompis". (Jeg er ikke en av de som prøver å selge kindle fire på finn altså, jeg er alt for glad i min ;))

    SvarSlett
    Svar
    1. Trude, se mitt nye innlegg nevnt over her. Der har jeg testet egen Kindle Fire i Norge. Hva man kan finne, kjøpe og nedlaste fra nettet utenom Amazon sitt tilbud har jeg ikke testet. Her er det et utall av muligheter både når det gjelder musikk, app'er, avspilling av filmer osv. som fungerer flott på Kindle Fire.

      Det jeg har testet er hva Amazon har annonsert og leverer til Kindle Fire i USA og hva man kan få til i Norge med samme dingsen :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)