mandag 16. januar 2012

Bokanmeldelse - "Box of Rocks" av Karla Telega

Dette er ei av bøkene jeg har fått fra en av de rykende ferske forfatterne på Amazon som publiserer og markedfører bøkene sine på egen hånd. Denne var morsom :-)

Litt om boka

Maggie og Cher har begge passert 50 år med litt margin og prøver  å finne noe å fylle dagene sine med. Maggie plages av nervøse sammenbrudd og har derfor ingen jobb. Cher er også uten jobb, men med masse penger etter en skilsmisse og har nettopp fullført et journalist studium. De bestemmer seg for å begynne å samle lokale steiner som hobby, og kanskje finne gull?

En arkeologistudent har tilsynelatende funnet spor etter tidligere bosetting av en urfolk-stamme i en av de amerikanske National State Parks, og dette kan være tiårets funn både for studenten og fakultetet som han tilhører.

Bear har også gjort et funn, og det vokter han med nebb og klør. Dette funnet kan være billetten til et rikere liv. Problemet er at det han bedriver ikke er lovlig, og derfor benytter han alle midler for å forhindre at noen finner ut hva han holder på med.

Disse tre historiene veves sammen, med Maggie og Cher som hovedpersonene i boka. De havner midt i en mordetterforskning, og siden Cher har vært knyttet til en av personene i saken så blir de involvert - kanskje mer enn de ønsker.


Min evaluering

Dette er ei morsom bok! Jeg tar meg ikke i å le hysterisk, men jeg må si jeg humrer en smule underveis. Vinklingen er fra Maggie og Cher's side, og humoren spinner rundt det å passere middagshøyden rent aldersmessig. Samtidig ønsker de gjerne å gjøre noe spektakulært eller fornuftig med livene sine, og dette preger hele historien. Her blandes inkontinens med en liten dose nervøst sammenbrudd og mordetterforskning på en humoristisk måte.

Boka er veldig lettlest, og det er ikke en særlig intrikat mordetterforskning man får være med på. Likevel var det en bok verd å lese. Som flere andre nyklekkede forfattere jeg har lest i det siste så går ikke Telega i samme fellen og utbroderer detaljer i det kjedsommelige. Her er det spot-on dialog og ikke noe vissvas. Det betyr at man ikke får særlig karakteroppbygning og tyngde bak storyen. Men trenger man det for å like ei bok? Jeg synes denne var god! Lett, men god!


Min rating

med en pluss bak!



Format: Kindle Edition
File Size: 309 KB
Print Length: 290 pages
Page Numbers Source ISBN: 0615497977
Publisher: Adoro Books; 1 edition (July 20, 2011)
Sold by: Amazon Digital Services
Language: English
ASIN: B005DOZZS0


Røldalsvannet en stille vinterdag


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)