mandag 9. januar 2012

Anmeldelse - "A Feeling in my Bones" av Gervase Shorter

Sjelden jeg ikke liker krimbøker, men denne falt igrunnen helt gjennom. Dessverre.. for den hadde en lovende idé, nemlig!

Litt om boka

Jake og Sally møtes på universitetet og forelsker seg. Senere blir de gift og lever et rolig liv på den engelske landsbygda, ikke altfor langt fra London. Jake jobber som konsulent og "fikser" for større konsern mens Sally jobber som bokredaktør. Begge gjør det nokså bra. På en av utenlandsreisene til Jake forsvinner han fullstendig mens han er på oppdrag for en tilbaketrukken mangemilliardær. Ryktene sier at Jake er i Afrika, men Sally vet ikke hvor han befinner seg. Oppdraget var så hemmelig at selv ikke hun ble informert. En måned senere dukker Jake opp på et mentalsykehus hvor han kommer seg etter et nervøst sammenbrudd. Livet deres endres dramatisk.

Hva skjedde egentlig med Jake da han var utenlands? Reiste han virkelig til Sentral-Afrika? Hvorfor oppfører han seg så fjernt og merkelig? Og hvor kommer egentlig alle pengene fra som Jake nå har arvet fra mangemilliardæren han jobbet for? Litt etter litt finner Sally svarene, og det hun finner ut er så skremmende at hun  må flykte for livet.


Min evaluering

Dette er ei bok med en potensielt veldig bra historie! Jeg blir imidlertid mer og mer frustrert etterhvert som jeg leser. Istedenfor å bygge opp spenning rundt det virkelig interessante plottet i boka så roter forfatteren seg alt for ofte ut på viddene med uinteressante anekdoter og detaljert informasjon rundt veldig perifere karakterer som dukker opp underveis. 

Deler av språket og plottet er veldig godt og får meg tidvis til å lese fortere for å se hva som skjer rundt neste sving, men det er som de gode skriveperiodene kun kommer i korte støt avbrutt av lange avsporinger som ikke gir meg noe som helst. Jeg blir overhode ikke kjent med hovedpersonen Sally, selv om jeg får mye informasjon om henne. Hun verken engasjerer meg eller får meg til å føle med henne på noe som helst vis. Hun virker ikke troverdig, rett og slett. Ektemannen Jake er også veldig vag. Når jeg mister interessen i hovedpersonene i historien så mister jeg også interessen i hele boka. Vil jeg virkelig vite hva som skjer til slutt, eller skal jeg ta meg en kopp kaffi istedenfor?

Den største skuffelsen er imidlertid slutten av boka, som kunne ha vært virkelig interessant med tanke på det opprinnelig skisserte plottet i starten. Men jeg finner slutten altfor forhastet og brått avsluttet i forhold til de faktisk ganske så gode delene som ledet opp mot "the grand finale". Det er som om forfatteren mister totalt gnisten igjen like før målstreken. Hva i all verden var dette? Nei, denne var dårlig som krim, gitt. Til tross for at en del lesere har gitt boka gode anmeldelser. Er ikke overbevist!


Min rating

av 5


Format: Kindle Edition
File Size: 414 KB
Print Length: 252 pages
Publisher: Amazon; 2 edition (September 7, 2011)
Sold by:
 Amazon Digital Services
Language: English
ASIN: B005UNJDFA



Dagens bilde: Diffuse roser på kjøkkenbenken



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)