søndag 22. januar 2017

"Silkeormen" av Robert Galbraith

Klarte jeg en, så klarer jeg en til... Med super innleser fra Storytel så lyttet jeg like greit til bok nr 2 i serien til Galbraith om etterforsker Cormoran Strike og hans sidekick Robin. Førsteboka, Når gjøken galer, var nemlig overraskende god. Jeg hadde ikke helt sett for meg at fru Potter skulle skrive så bra krim, av en eller annen årsak.

Silkeormen hadde for meg en rimelig interessant setting. Det er nemlig mordet på en forfatter som står i sentrum i denne historien. En forfatter som desperat søker anerkjennelse for sitt arbeide. Men istedenfor å komme ut med sin neste, nye bok så blir han funnet drept og sløyet som en fisk og med alle innvollene fjernet. I tillegg er liket oversprøytet med syre. Det er et heller grotesk åsted Cormoran Strike står overfor denne gang. De(n) mistenkte befinner seg sannsynligvis ett eller annet sted i forlagsbransjen. Men - er morderen en forfatter, en forlegger, en av den dreptes mange elskerinner, ei hevngjerrig kone eller en forbigått korrekturleser? Kunne noen utenfor forlagsbransjen ha interesser av at forfatteren ble fjernet fra jordens overflate? Og i såfall, hvorfor? I denne historien er det absolutt ikke noe som sier seg selv.

Robert Galbraith alias J.K. Rowling
Bildekilde: AP
Dette er britisk krim på sitt aller beste. Silkeormen gir meg sterke Agatha Christie-vibber, men i et svært så oppgradert og vellykket moderne format. I tillegg til å følge oppklaringen av saken så kommer vi også dypere inn på livene til Cormoran og Robin og arbeidsforholdet mellom dem. Aner vi også en potensiell gryende allianse på privatfronten? Det kan nesten se ut som om Galbraith legger opp til det, men på en svært så diskret måte sålangt. (Jeg håper nesten det ikke skjer. Det ville vært litt for oppskriftsmessig...) I Silkeormen er det mange karakterer å holde styr på, og siden jeg lyttet til boka er det ikke like lett å "bla tilbake" og sjekke detaljer. Det betydde for min del at jeg måtte sette av lengre leseøker enn det jeg normalt gjør "på øret" for å få med meg alt. Dialogene er nemlig mange og detaljrike, og legger opp til flere potensielle mistenkte underveis. Her er det ikke lett å se i hvilken retning saken ville vende seg til slutt.

Dette var rett og slett et velplottet mysterium lagt til et kaldt, tåkebefengt og snølagt London like oppunder jul. Og jada, jeg anbefaler så absolutt denne boka også. Velskrevet, tettpakket og god krim. Kan man noen gang få nok av dem?


Kilde: Storytel - Utgitt: 2014 - Språk: Norsk - Lyttetid: 15t51min - Innleser: Jan Martin Johnsen - Utfordring: GoodReads


Pause i bakkene :-)



13 kommentarer:

  1. Ja, hun kan virkelig skrive krim, det er ikke tull! Så jeg håper de som tror hun bare selger fordi det er avslørt hvem som står bak pseudonymet gir bøkene en sjanse.

    Herlig omtale, Marianne! Kos deg videre med bøker og brett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Mari. Nå venter jeg på neste norske innleste bok på Storytel. Cormoran har fått en stemme i hodet mitt, og han heter Jan Martin Johnsen. Vil gjerne fortsette serien med ham på øret. Som Helge Winther-Larsen er Nygårdshaug's Fredric Drum i hodet mitt. Rett før man blir schizofren her..hehe.. Men ja, hun kan skrive krim. Og jeg skal få med meg alt om hun fortsetter slik.

      Slett
    2. Jeg skjønner at du vil vente, bytte av oppleser eller format kan nesten redusere leseopplevelsen, hvis man først har vent seg til noe annet. Jeg håper så inderlig at bok fire snart er på tur ut til Audible jeg. Har noen kreditter det som skulle vært brukt opp, helst på noe jeg virkelig, virkelig vil lese.

      Slett
  2. Jeg har lest Når gjøken galer som bokhylleutfordring i januar, og den var veldig god. Så nå må jeg inn på Bokklubben å bestille nummer nummer to. Jeg må nemlig lese, for å lytte da faller jeg av handlingen eller så sovner jeg :) Men veldig god omtale Marianne, og jeg blir fristet til å lese denne også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Gro :) Lydboktips fra meg: gjør noe når du lytter! Gå tur eller gjør husarbeid. Jeg sovner også når jeg sitter i ro med bok på øret. Beste sovemedisinen. Bok 2 er bedre enn bok 1, så sant du takler litt "gørr" ;)

      Slett
  3. Jeg kjenner jeg blir skikkelig sugen på en Londontur når du nevner et tåkebefengt og snølagt London :) Boken hørtes ganske så bestialsk ut da, men det pleier ikke gjøre meg noe :) Kos deg i snøen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fikk litt Sherlock Holmes tåke og seint 1800-talls London vibber jeg også da jeg leste. Rowling kan definitivt skape stemning og gode dialoger. Det koses i snø. Meldt sol 5 dager på rad nå, mens vi gamlingene sitter her og er litt sære - vil ha snøvær og pudderføre ;)

      Slett
  4. Jeg ser jo at jeg bare må få lest disse bøkene, engelsk tåkekrim er bare toppers.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det ikke herlig å ha gode bøker på vent! Tror denne serien absolutt er noe for deg. Velskrevet og godt plottet. Litt vel mange forlagsfolk å holde styr på, men karakterene er tydelige og konsekvente i handlingene. Synd at nr 3 ikke er innlest på norsk enda. Mulig jeg drister meg til å lese den selv, men kanskje jeg bør ha en liten pause så jeg ikke får overdose.

      Slett
    2. Jo, men jeg har jo alt for mange.;)
      Men denne skal jeg lese altså, etterhvert, snart...

      Slett
    3. Til helga kanskje? ;) ja, det er altfor mange bøker i påvente-haugen, men det er jo egentlig helt herrrlig! Har lært meg å ikke bli stresset over dem jeg ikke får lest, men det tok sin tid før jeg kom sålangt.. Syns det er et privilegium at jeg har så mange gode bøker å se fram til, og at jeg er fri til å velge.

      Slett
  5. Du kan jo ikke sitte og vente på storytel, nå er jo bok 4 like rundt hjørnet, og den er sikkert ikke på norsk (storytel) før 2020. Like greit å hoppe i den svenske/engelske innleseren først som sist. Eller (bank i bordet) kjøpe med penger, ordentlig penger, (credits teller ikke).
    Den engelske gikk greit etter noen timer tilvenning (selv om jeg foretrakk norsken etter 2 bøker), problemet med treern var Rawlings/plottet. Jeg likte den på langt nær like godt som de 2 første, selv om deler av den var enda bedre... get to it!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Phhahhh...ja jeg vet jeg kommer til å lese den rimelig kjapt. Men da fra ordentlige penger på bok og med Amazon-stempel i margen. E- og lydbøker it is, og nr 3 blir ikke med ny innleser. Det er helt sikkert. Da heller leses med egne øyne. Dro med meg tolv bøker i kofferten i tillegg - OTS til pers -, så det er liksom ikke mangel på lesestoff. Pluss rykferskt bibliotekskort.
      NEI jeg lytter ikke til svenske innlesere. Engelske helt ok, svensklyd på øret er ikketema. Så skal jeg heller fortelle deg engang hvorfor :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)