søndag 1. januar 2017

Kjapp 2016 oversikt - lynklar for 2017!

Det kokte seg til mot slutten av 2016 som det gjør mot alle årsavslutninger for min del. Men, hovedmålet mitt ble nådd likevel - ha det gøy med bøkene hele året! Og det har jeg virkelig hatt. Som seg hør og bør hadde jeg noe å strekke meg etter, og slik gikk det -

  • 13/20 bøker fra 1001-lista. Når det er sagt så var målet i utgangspunktet 12 for året, men jeg var så overivrig første halvår at jeg trodde osv. Nuvel - 13 stk er likevel bra!
  • 12/10 for meg nye norske forfattere. Jepp!
  • 11/10 forfattere fra utenfor Skandinavia, England, USA. Jepp!
  • 10/10 prisvinnere, assortert. Jepp!
  • 1/1 fagbok innenfor litteraturfaget. Mjaepp... Ikke helt i mål, men godt nok til ikke å studere!
  • 10/10 novelle og/eller diktsamlinger. Dvs utfordre sjangerangsten min. Jepp!
  • 2 lesesirkler. Biosirkelen, jepp! 1001-lesesirkelen til Line? Tja, jeg har jo lest 13 1001-bøker da, men ikke akkurat dem i lesesirkelen...
  • Har fått med meg mange tvangslesekaféer til tross for mye reising, Kapittel-festivalen - jepp! - var en stor suksess og Lillehammer kom jeg meg ikke til i år (fjor) heller. Kan kun bli bedre!
  • 108/100 bøker totalt lest i 2016
2017 planlegges as we speak. Jeg tror jeg skal holde meg løselig til samme plan som for 2016. Det viser seg å være utfordrende nok.  Og hvordan det går kan sjekkes ut i høyremargen...

May the books be many and good :-)


 

17 kommentarer:

  1. jeg har få leseplaner, kun at jeg må delta i biorundene til Ingalill :) Jeg vet bare at jeg ikke greier å holde meg til dem, men du har vært flink da Marianne! Godt nytt år forresten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår til deg også Gro. Ja jeg har vært flink nok, men vet at jeg ikke utfordrer meg selv nok. Det skal det (kanskje) bli en endring på for 2017. Jeg må bare tenke meg litt mer om først ;-)

      Slett
  2. Kjekk og grei oppsummering Marianne.:)
    Jeg har heller ikke så mange flere mål, annet enn å leser mer frahylla..
    Biosirkelen er et must!
    Godt nytt år til deg.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bio-sirkel er et must, ellers blir det NULL bio'er på meg kjenner jeg meg rett. Ville i utgangspunktet ha litt fastere mål for 2017, men hver gang jeg setter meg ned og plukker bøker fra hylla som SKAL leses, så kommer uviljen krypende.. Løselige mål it is. Enn sålenge :)

      Slett
    2. Ja, det er noe med den selvpålagte tvangen som dreper lysten.. Ok med åpen biosirkel med valgmuligheter synes jeg.

      Slett
    3. Ja, åpen lesesirkel med "litt" ramme rundt er bra. Jeg må bare bli litt strengere med meg selv, og lurer på om 2017 er året. Jeg sklir litt for lett gjennom målsetningene mine, og det ER jo kjekt å strekke seg etter noe... Jeg skal bruke kommende uke til å fundere litt på akkurat det. Og begynne å lese blogger og bøker igjen. Svært lite lest etter 20.12 da besøket vårt datt inn dørene. Nå er huset tomt igjen, og leseabstinensen stiger!

      Slett
  3. Dæven, det var imponerende! Håper jeg får samme treffprosent som deg til jul igjen. Blir spennende å se årets lesemål.

    SvarSlett
    Svar
    1. Årets er foreløpig lik fjorårets. Ingen bomber so far, MEN - jeg leker litt med et litt mer styrt opplegg i hodet. Og mer utfordring. For jeg skal innrømme, at om resultatet ser imponerende ut på papiret så var det lite stress å oppnå... Og det er jo ikke akkurat det som er målet..med en målsetning ;-)

      Slett
  4. Godt nyttår Marianne! Oy, oy, oy... her var det mange Jepp! Gratulerer med et fantastisk leseår. Selv prøver jeg å unngå å ha for mange konkrete mål, men jeg er imponert over dere som gir gass, og kommer i mål. Sender deg mange gode ønsker for det nye året!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk likeså Tine. Herlig med blanke ark og masse bøker på vent! Selv om jeg aldri kommer opp i ditt antall leste bøker pr. år... så er jeg fornøyd med å ligge på et snitt på over 100. Da får jeg mye med meg, og jeg har faktisk litt å velge i til BBP..

      Slett
  5. Godt nyttår, Marianne!

    Eg har kun fastsatte bøker til classics-utfordringa, men dei kan og endras utover året. Akkurat nå har eg ei bunke med 9 bøker liggande pluss 3 på kindle'n som er målet for utfordringa (i utgangspunktet). Elles går det på gefühlen, og kor mange eg leser av Astrid Lindgren blir spennande å sjå :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke hatt noen barnebøker på listene mine de siste årene. Det burde jeg kanskje gjøre noe med. Jeg har vært litt giret på å lese et par av favorittene fra barndommen. For å se hvordan jeg liker dem nå - 40 år senere :D Kan jo bli en festlig utforskning. Lindgren eier jeg ikke noe av, men lånte masse på bibioteket (mitt annet hjem) da jeg var svært ung, syns jeg å huske. De årene... Nå blir det vel barnebarn next... Classics ja, det står på lista mi også, men jeg har ikke fastsatt hvilke. Kanskje jeg skal ta akkurat dem på gefühlen jeg også.

      Slett
    2. Eg elsker barnebøker, men det høyrer litt med jobben min også ;-) Vil gjerne høyre om dine barndomsfavoritter - sikkert ikkje like mine. Eg eiger lite Lindgren (men ein del Vestly), men biblioteket ligger fem minutter unna så eg overlever.

      Slett
  6. Imponerende uttelling! Gleder meg til å følge deg videre i 2017. Og egoistisk nok håper jeg 2017 blir året du endelig kommer deg til Lillehammer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det ikke noe som heter tredje gangen gjelder det? Jeg gir meg ikke. Ett år må jeg jo få det til! Ingen planer om ikke å klare brasene i år (heller) så får jeg se hvordan året forløper seg.. Jeg er ihvertfall lynklar i hodet! (og så må jeg gi meg noen utfordringer som er virkelige utfordringer, de for 2015/16 har jeg bare sklidd igjennom uten for mye motstand..)

      Slett
  7. Hvor bliver nå disse listene av. Har satt av kvelden til bbp16 panikklesing. Snublet plutselig over omtaler av Havende (forfatter Gunstein?), uansett det høres ut som om det kunne vært boka for meg, men 53stk i venteliste på ebokbib, rekker jo det aldri. Det er jo krise. På toppen av alt er bib stengt i morgen. Ikke for det siden ingen andre har lest den heller, forsvinner den uansett i nominasjonsmørket. Det vil bare være beyond irriterende, hvis jeg leser den 8.jan - og så er den best. ARghh..

    Ok, panikktasting over. Er som alle imponert over lista di, full klaff på det meste. Det sier seg selv at alt må dobles i 2017. Only way to go.

    SvarSlett
    Svar
    1. Disse listene blir nøye vurdert. Og så har jeg et problem, hvordan legge inn kort- evt. langlisten til BookerPrisen(e) når jeg ikke vet hva som havner der. De er nemlig MUST-READ bøker som burde vært registrert. De får komme etterhvert. Idag har jeg omsider tid til å sette meg ned, og den fysiske bokstablen ved siden av meg - OTS, jepp - skal også registreres. Jeg har mye bra ulest i hyllene, har jeg registrert... Paringslek? Just sayin' bla...
      Og, join the club som har lest bøker for seint. Det er bare en gitt mengde bøker man kan lese på 365 dager uansett. Og norsk blir ikke alltid prioritert øverst hos meg, kan du si, selv om siste halvår hvert år nå har blitt et lite pes. Disse høstmøtene burde vært om våren! Eller, aller helst i januar, og så skulle det vært ulovlig å gi ut bøker før neste januar. Vel.
      Jeg vurderer å sette meg mer hårete mål for 2017 enn det jeg har klort ned. 120 bøker kanskje? Det har jeg aldri lest tidligere, men med nytt headset - som faktisk skal få seg et eget blogginnlegg - så burde jeg klare flere enn 28 lydbøker.
      Listetid!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)