fredag 6. januar 2017

"Kalypso" av Ingar Johnsrud

2016 var året da jeg dristet meg til å teste ut noen flere norske krimforfattere. Frem til jeg begynte å blogge i 2011 var jeg nemlig gått lei av sorten, og søkte utenlands de få gangene jeg skulle lese krim. Jeg fikk en brå oppvåkning, kan du sei... for på norskefronten hadde det skjedd en god del siden sist. En av forfatterne jeg leste i løpet av fjoråret var Ingar Johnsrud. Journalisten i VG som i 2015 debuterte med Wienerbrorskapet. Kalypso er "den vanskelige oppfølgeren", men verken Johnsrud eller hovedkarakteren Fredrik Beier har noe å frykte. De har et langt og godt liv foran seg om bøkene fortsetter slik.

Politietterforsker Beier våkner omtåket på sykehuset etter et påstått selvmordsforsøk basert på smertestillende og alkohol. Selv husker han ingenting. Parallelt får Oslo-politiet en ny sak i hendene. En enke er forsvunnet, og i huset hennes ligger en død mann som ble erklært død for 20 år siden. Samtidig dukker det opp informasjon om en hemmelig militæroperasjon i  Nord-Norge som ble utført etter jernteppets fall, på begynnelsen av 90-tallet, og en person blir funnet i en kloakkum i Groruddalen. Hva har alle disse sakene til felles? Og hva har skjedd med Beier?
Ingar Johnsrud
Bildekilde: salomonssonagency.se

Dette var en noe mørkere historie enn førsteboka fra Johnsrud, men minst like vellykket. Kalypso er nemlig en velkomponert og intelligent sammenskrudd krim, samtidig som det ikke blir spekulert i grotesk vold og drivende cliffhangers. Historien foregår i hovedsak på to tidsplan, i starten på 90-tallet og i nåtid. Det er sjelden problem med å henge med i svingene, historien er troverdig og har litt av den sakteflytende Lier Horst-stilen som jeg liker så godt, selv om jeg syns at denne boka er noe mer avansert, om jeg kan kalle det det.

Kalypso bygger også videre på både historien om Beier og forholdet til hans to kollegaer Andreas Figueras og Kafa Iqbal, samtidig som en del av løsningen på denne gåten kan knyttes tilbake til hendelser som skjedde i Wienerbrorskapet. Man trenger imidlertid ikke å lese førsteboka for å ha glede av denne. De står begge fjellstøtt på egne bein. Men, det er jo kjekt for oss som har lest førsteboka da, at denne andre virker sammenskrudd og kopler sammen historiene både tids- og innholdsmessig.

Er du på jakt etter en solid krimhistorie med en fot tilbake i tiden rundt etterslepet etter den kalde krigen og nåtid og hvor rikets sikkerhet er truet av en skremmende, men høyst troverdig trussel, ja da skal du lese denne. Velskrevet, litt mørk, handlingsmettet og engasjerende. Andre enn meg har likt boka, den er nå solgt til 20 land allerede. Anbefales!


Kilde: e-bok fått fra forlag - Forlag: Aschehoug - Utgitt: 2016 - Sider: 480
Utfordring: GoodReads


Under en uke igjen til årets 2 måneder i landflyktighet :-)


.

6 kommentarer:

  1. Jeg har såvidt fått med meg litt krim i 2016, men da ble det britisk og Galbraith. Det har i det hele tatt blitt lite krim på meg, og de 10 000 mailene jeg får fra diverse nettbutikker om den nye krimromanen fra Nesbø hjelper egentlig ikke på leselysten i den retningen. Hjelpes så irriterende! Dog burde ikke stakkars Ingar Johnsrud lide av den grunn, så kanskje han skal få en sjanse? Jeg liker veldig godt det du skriver om at han ikke spekulerer i det groteske. Ble faktisk så fristet at jeg sjekket Storytel med en gang, men Wienerbrorskapet lå ikke der. Så da får han vente litt til.

    I år er det faktisk to krimromaner jeg virkelig ser fram til å lese, det ene er Galbraiths fjerde om Strike og det andre er Asle Skredderbergets tredje om den norsk italienske etterforskeren Milo Cavali (liker disse så inMari godt!).

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er opp og ned når det gjelder krim. Er imidlertid kommet inn i en god krim-tralt, og har lest flere gode norske krimbøker i det siste. Jeg har akkurat startet på Galbraith's første, Når gjøken galer. 4+ timer inn i boka på Storytel, og jeg er temmelig hektet. Kommer nok til å lytte til flere ja. Sålangt fire med Strike? Kjekt!
      Skredderberget har jeg ikke lest Skredderberget, men han er notert kraftig bak øret. En av de (for meg) nye forfatterne jeg har som mål å lese i år. Gir meg et kryss på "nye norske forfattere" listen, og alle kryss er bra kryss :)
      Johnsrud er god, men ikke på Storytel enn sålenge. Kanskje bøkene hans er litt for nye? Vet du hvor gamle norske bøker må være før de havner på Storytel?

      Slett
  2. Det vet jeg dessverre ikke. Visste forresten ikke at Storytel er eid av bla. Cappelen Damm, og er tidligere Ordflyt. Da er det isåfall kanskje begrenset med Aschoug titler der?

    SvarSlett
    Svar
    1. Fant dette på Storytel når det gjelder hvem som leverer bøker dit:

      "Rundt 50 forlag leverer til Storytel – de fleste unntatt Gyldendal og Aschehoug. Disse forlagene eier halvparten hver av konkurrenten Lydbokforlaget, som også tilbyr lydbøker gjennom egen app. De har ikke vært interessert i samarbeid."

      Jeg husker jeg hadde et innlegg i Dagens Næringsliv ang Storytel der jeg presiserte at dersom Storytel skulle bli en suksess så måtte alle forlagene samle seg, og ikke komme med hver sin løsning. Veldig synd at Gyldendal og Aschehoug ikke er deltakende, for jeg tror at Storytel kommer til å gjøre det veldig bra. De blir jo bare bedre og bedre. Jeg benytter ikke selv Lydbokforlaget. En leverandør får holde, så får jeg klare å få fatt i de andre bøkene enten via ebok-avtalen Aschehoug har med bokbloggere eller på bokkilden/ebok.no (evt. be om leseeksemplar) når det gjelder Gyldendal.

      Slett
  3. Interessant. Jeg bruker Lydbokforlaget også, har en liten haug med lydbøker jeg her kjøpt derfra, sist tidligere denne uka. Minuset er stort ved at det ikke er noen abonnementsordning. Hadde vært kjekt med en app som var med bøker fra alle forlagene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syns Norge er for lite til å tulle rundt med flere løsninger. SÅ mange er det tross alt ikke av oss, og det å abonnere på flere fordi forlagene ikke kan bli enige er rimelig dårlig kundefokusering.. Kanskje Gyldendal og Aschehoug kryper til korset når de ser fremgangen til Storytel? Hvem vet..

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)