mandag 16. januar 2017

"Beskytteren" av Harlan Coben

Da jeg begynte på Beskytteren var jeg ikke helt klar over at jeg hadde plukket med meg en ungdomsroman blant Aschehoug sine anmeldereksemplarer. Som helt rykfersk Coben-leser visste jeg ikke at han også skrev for ungdom og forventet meg derfor en voksenroman. Jeg var litt rådvill et øyeblikk, men bestemte meg for å gi boka en sjanse. Jeg leser ikke ungdomsromaner lenger, men har likevel pløyd flere YA-serier de siste årene.

Beskytteren er den første boka i det som Coben har valgt å kalle Mickey Bolitar trilogien for ungdom. Karakteren ble først introdusert i Coben sin voksenroman Live Wire som nevøen til hovedpersonen Myron. Myron er sportsagent og onkelen Mickey bor hos etter at han så faren omkomme i en bilulykke og moren ble innlagt på rehab. Fraskilte onkel Myron og Mickey er ikke helt på godfot, spesielt ikke siden Mickey måtte bytte videregående skole og reise fra sine venner for å bo sammen med onkelen, men de kommer nå overens på et vis. Den nye skolen kommer med både nye venner, en kjæreste og noen fiender, og livet til Mickey ser ut for å stabilisere seg. Helt til kjæresten Ashley forsvinner sporløst. Mickey blir involvert i forsvinningen og finner etterhvert ut at det er mange sider ved Ashley som ikke ser ut for å være slik han trodde.

Harlan Coben
Bildekilde: Huffington Post
Redder Mickey jenta og lever lykkelig resten av ungdomstiden? Selvfølgelig ikke. Eller? Her er det konspirasjoner på flere nivå, gode venner, dårlige gangsters, ei gammel kone i et gammelt hus som definitivt har noe med saken å gjøre, mordere og hvit slavehandel, strippere og falske bevis. Dette er mesterplotting på høyt nivå og ungdomshumor som sannsynligvis sitter akkurat der den skal sitte. Denne boka hadde jeg definitivt elsket som ungdom. For en voksenleser var den også god, selv om jeg ikke akkurat er i målgruppa. Beskytteren ble nominert til Edgar Award i kategorien Best Young Adult novel 2012 og kan så absolutt anbefales! Jeg kommer definitivt til å lese mer Coben. Skriver han så godt for ungdom så kan jeg ikke vente med å sjekke ut en av hans voksenromaner. Dette er en potensiell ny favorittforfatter. Såpass ser jeg.


Kilde: fått fra forlag - Utgitt Norge: 2013 - Forlag: Aschehoug - Sider: 263
Utfordring: GoodReads, Bokhyllelesing 2017


.

8 kommentarer:

  1. For en herlig feil å gjøre, og samtidig utvide horisonten. Jeg har lest Harlan Coben, både for voksne og denne serien, som fortsetter med Jegeren (jeg likte den bedre enn beskytteren) Kos deg i vinterlige landskap, snøen i Bergen er spådd til å regne vekk i natt, så her er det slutt på det korte vintereventyret :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke sant! Jeg feiler gjerne slik oftere, dersom dette blir resultatet. Når det er sagt så fulgte jeg med på ungdomsromaner til ungene ble store nok til å finne frem selv, men så er den sjangeren lagt på hylla. Det var faktisk morsomt etterhvert å lese om Mickey, og tenke tilbake på hvordan jeg sannsynligvis hadde ELSKET denne boka da jeg var ung. Jegeren har jeg også på Kindle'n min her borte, så den skal også leses i landflyktighet. Idag kom nedbøren her. Regn i landsbyen, mens det detter herlig hvit snø på toppene av fjellet. Med ca 1700 meters høydeforskjell er det bare å bevege seg så langt opp i systemet at vi treffer snøen. Herlig! (Selv om kontorlårene får kjørt seg godt de første dagene.. 8-)

      Slett
  2. Denne har jeg også lastet ned til kindlen fra Aschehoug. Jeg har lest noen av hans voksenbøker og selv om det ikke er de mest dyptpløyende bøkene leverer han alltid spenningsmessig. Det er godt med sånne forfattere som kan levere akkurat det du vil ha når du trenger det. Jeg har ikke lest serien om onkelen Myron heller, foretrekker de enkeltstående titlene enn så lenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah. Takk for tips ang voksenbøkene. Jeg har hørt om forfatteren hist og her og satt ham inn i spenningskategorien for voksne. Da er jeg på rett spor og skal definitivt sjekke ut ei av de enkeltstående først. Liker jeg dem så kan jeg jo se om jeg fortsetter på serien. Det ligger ca 20 av bøkene hans på Storytel, så her er det visst bare å forsyne seg. Et par er det visst på engelsk også ser jeg. Dette kan bli gøy :)

      Slett
  3. Jeg håper du kan driste deg til en ungdomsbok igjen i ny og ne, Marianne. Når du ser resultatet selv her :D Det finnes mange av de som kan passe både for ungdom og voksne, og noen som kanskje mer utelukkende vil fenge midt i målgruppa. Se bare på bildebøkene, så mange vakre og flotte fortellinger som treffer voksne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tviler ikke på at det er mange gode ungdomsbøker å ta av. Jeg er bare overmanne av alle voksenbøkene jeg vil lese også, så ett sted har jeg satt grensen. Er blitt flinkere med sjangeroverskridelser de siste årene, og leser nå både noe lyrikk, noveller og nynorsk(!) Sistnevnte en stor bøyg for meg etter VGS hvor jeg fikk hele skrekken den gang i hine hårde dager. Lærerkjerring med pisk... Du skal se det sniker seg inn ei og annen ungdomsbok, men det blir nok ikke så mange. Ikke fordi jeg tviler på kvaliteten, men fordi det er så mye annet jeg vil lese også. De der prioriteringene... :-/
      Jeg leser bloggen din jevnt og trutt da, så noe får jeg jo med meg. Uten at jeg kan si at jeg kjenner forfatterne fra før.

      Slett
  4. For en flott omtale. Nå ble jeg veldig nysgjerrig på denne boken. Jeg har vært ute etter en ny Coben bok så dette blir kanskje den neste jeg leser. Jeg leste også nylig min første Harlan Coben bok og følte som deg at dette var en potensiell ny favorittforfatter. Jeg leste Fool Me Once og synes den var veldig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Amanda :) Ja nå skal jeg teste ut flere Coben-bøker jeg også. Jeg benytter www.fantasticfiction.com til å finne forfattere sine serier og rekkefølgen på disse. Veldig grei nettside, om du ikke kjenner til den. Praktisk å bruke om du vil lese bøker fra en forfatter i kronologisk rekkefølge.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)