torsdag 17. september 2015

Flott start på Kapittel!

Det sies at bilder sier mer enn ord. Jeg er noe usikker når det kommer til intervjuing og bokbading av forfattere... Onsdagen ble veldig bra, med den desidert største høydaren Vanessa Diffenbaugh. Brilliant intervjuet av Brita, foreleseren min i engelsk litteratur på UiS.

 Fargegata i Kapittel-skrud :-)
Gå ikke glipp av lesningene på fredags- og lørdagskvelden på pubene her!

 Levi Henriksen og Leif Enger i interessant samtale om bøkene sine og sitt forhold til Amerika. Begge forfatterne har journalistbakgrunn og mente at dette var en stor fordel for en forfatter. De var skjønt enige i at kanskje de ble forfattere nettopp fordi de alltid ønsket å legge mer kjøtt på beina på journalist-storyene sine - add to the stories :-)

Brita Strand Ragnes i samtale med Vanessa Diffenbaugh. Jeg ble særdeles positivt overrasket over dette intervjuet. Både fordi forfatteren viste seg å være mye mer interessant - faktisk utrolig mye mer interessant - enn jeg trodde i utgangspunktet og fordi intervjustilen til Brita var særdeles engasjerende og god. At forfatteren har skrevet om fosterhjemsordningen i USA i boka Blomstenes Hemmelige Språk er kanskje ikke unikt i seg selv, men når man så lærer at Diffenbaugh selv har 2 fosterbarn i tillegg til egne barn og at hun jobber i en organisasjon som forsøker å gjøre situasjonen bedre for fosterhjemsbarn i USA så forstår vi at det ligger mye hjertevarmt engasjement bak både research og karakterene i boka. Diffenbaugh presenterte også den nye boka si Vi Ba Aldri om Vinger.

 Så dro jeg til Stavangeren på Thomas Seltzers Amerikakontoret. Her de dyktige musikerne som både åpnet og avsluttet paneldebatten. Jeg fikk perfekt plass på galleriet og hadde fantastisk utsikt til scenen.

Thomas Seltzer i dialog med forfatter Levi Henriksen, hele Norges Kjell Elvis, Amerika-ekspert Helene og forfatter John Erik Riley. Morsom debatt som ble innledet av at Seltzer sammenliknet Norges forhold til Amerika med sine egne "edlere deler". Det ble en uhøytidelig og småmorsom debatt med gode innslag. Knausgård ble forhindret fra å stille på Kapittel, så Kjell Elvis kom som stand-in. I utgangspunktet ble jeg veldig skuffet, men det viste seg at han var både reflektert, humoristisk og hadde interessant informasjon å komme med. Christine Sagen Helgø ble også forhindret, men Amerika-ekspert Helene (som jeg dessverre ikke husker etternavnet på) var en særdeles verdig erstatter. Hun hadde full kontroll på samfunnspolitikk, kunst og kultur.

En flott dag - gleder meg til resten!!


4 kommentarer:

  1. Overrasket over at Diffenbaugh var så bra, men det er nok bare fordommer siden jeg ikke var overbegeistret for blomsterboka. Ellers - sannelig bra du til slutt kom deg på festival!

    SvarSlett
    Svar
    1. Diffenbaugh var bra, men jeg har jo ikke lest boka. Det skal imidlertid gjøres. Blomsterboka, that is. Og når jeg først kommer meg på festival, så må de kaste meg ut.. Dessverre kan jeg ikke campe på Kulturhuset, og så har jeg visstnok et par andre plikter, men får med meg 2-3 arrangement hver dag. Det må sies å være i overkant bra med tanke på hvor mye jeg har klart å gå glipp av tidligere i år. Det kan jo kun bli bedre :-) Torsdagen, og idag fredag, var enda bedre. Her er det stigning i programmet!

      Slett
  2. Jeg er ikke overrasket over at Diffenbaugh engasjerte. SKulle gjerne hørt henne selv. Men så er det jo helt i pakt med jobben min det hun snakker og skriver om også da.. Hun har vært, er? selv fostermor.. Kos deg på festival. Æ å vil!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun er fostermor, har to fosterbarn og to egne barn. Dette måtte jo være midt i blinken for deg Anita! Kanskje neste års Kapittel? Jeg skal alltids klare å huse deg (og flere) om ønskelig :-) Gro Karete og Inger Elin har også vært innom. Trivelig! Og så blir det forlagsmøter neste uke i Stavanger. Fullt program. Hvorfor jobber vi? :D

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)