mandag 13. januar 2014

"Bukkene Bruse på Badeland" av Rørvik og Moursund

Nå er jeg ikke særlig bevandret i aktuelle barnebøker, for ungene mine er for store til at jeg fremdeles følger med på den fronten. Alibiet mitt for å lese Bukkene Bruse på Badeland er rett og slett fordi den er en del av pensum denne våren. Etter å ha lest boka må jeg virkelig si - jeg trenger nå barnebarn! Dette var ei utrolig flott barnebok! Boka handler selvfølgelig om Bukkene Bruse, men istedenfor å gå over brua til setra for å gjøre seg fete så bestemte de seg heller for å gå på Badeland. Men unngikk de trollet der? Neida. Trollet gjemte seg istedenfor under trappa som Bukkene Bruse måtte trippe opp på vei til den høyeste vannsklia, og hvordan det gikk - ja det vet alle som har lest om Bukkene Bruse på Badeland :o)

Det som imponerte meg stort med denne boka er at den har klart å holde på det gode, gamle norske folkeeventyret samtidig som den har gitt historien en svært så vellykket samtidsvri. Her kjenner ungene seg virkelig igjen! Historien og moralen er den samme, men lagt til et veldig gjenkjennelig miljø for de aller aller fleste unger. Tegningene er bare rett og slett fantastisk bra, og har hevet denne historien fra å være et gammelt og litt traust eventyr til en virkelig spennende opplevelse. Kan absolutt anbefales!



Kilde: Bok lånt av studievenninne
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2009
Språk: Norsk
Sideantall: 48
ISBN:  9788202295882
Utfordring: GoodReads, Pensumbøker


.

6 kommentarer:

  1. Denne er så kul!!! I vår kommer det en oppfølger som heter noe sånt som "Bukkene Bruse vender tilbake", gleder meg til den også :)
    Er litt misunnelig på de som kom på denne ideen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig kreativ idé, det skal de jammen ha! Jeg var litt forundret over at jeg skulle lesebarnebok som en del av pensum, men jammen forstår jeg hvorfor denne står på pensumplanen!! Nå har jeg som sagt ikke unger i rett alder, men som Elida sier under her - den kunne jeg virkelig tenke meg i mitt eget (barne)barn bibliotek :-)

      Slett
  2. Denne boka er rasande festlig! Eg er så heldig at eg har ungar på jobb som eg kan "testa" ut barnebøker på, men denne var det faktisk ein av ungane som kom med på bokfredag. Det førte til eit kjærleiksforhold mellom meg og denne boka, og eg har faktisk kjøpt til mitt eige barnebokbibliotek. Eg gler meg stort til den nye boka kjem, og skal introdusere den for ungane på jobb:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dersom den nye boka kommer ut senere til våren som Karete nevner over her så tror jeg jammen den skal få komme inn i bokhyllene mine også. Bukkene Bruse på Badeland har jeg lånt, men jeg kommer garantert til å kjøpe inn denne. Bare MÅÅ ha :-) Så kjekt at du kan teste ut barnebøker på ungene Elida. Beste måten å sikre seg kvalitetslitteratur til eget barnebibliotek. Genialt!

      Slett
  3. ....og jeg har møtt forfatteren og har et signert eksemplar av boka!

    SvarSlett
  4. Det er ei MÅ HA-bok, og som du skriver så kan ungane kjenne seg igjen i eventyret samtidig som det er ein moderne vri på det. Det er ei genial ordning, og nå som me har samarbeid med biblioteket så får eg enda meir innblikk i kva som rører seg i barnebokverda, og kva ungane interesserer seg for:-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)