mandag 4. februar 2013

Bokomtale - "Pistolen på Plenen" av Hans Olav Lahlum

Dette var en trivelig oppdagelse! Hans Olav Lahlum er et nytt bekjentskap, og her var Agatha Christie vibbene veldig sterke. Morsomt var det da at jeg ble gjort oppmerksom på at Lahlum er fan av den britiske krimdronningen og at hun er en stor inspirasjonskilde til bøkene og historiene hans.

Pistolen på Plenen kan knapt kalles ei bok, jeg vil heller kalle den en langnovelle, og den ble da også skrevet som bidrag til en påskekrimsamling utgitt av Cappelen Damm. Historien er lagt til et av de penere og respektable strøkene i Oslo, og det spesielle er at både mordet og oppklaringen av mysteriet skjer i løpet av 24 timer. Hovedperson og etterforsker er førstebetjent Kolbjørn "K2" Kristiansen og vi møter på ham en rolig søndagsmorgen når han er på vakt på hovedpolitistasjonen i Oslo. Året er 1971.

Utpå ettermiddagen brytes den monotone og rolige dagen når Kristiansen mottar en telefon fra butleren til enken Camilla Werenberg i Holmenkollen. Han har nettopp funnet enkefruen død, myrdet på rommet sitt. Enkefruen etterlater seg en arv, og raskt befinner Kolbjørn Kristiansen seg i et bittert arveoppgjør mellom Camilla Werenberg's to nevøer. Begge nevøene blir mistenkt for drapet, for begge to har gode grunner til å ønske enkefruen av dage. Begge to har imidlertid alibi for drapstidspunktet. Mordet blir en komplisert nøtt å knekke, og spesielt  skaper pistolen som ble funnet midt på plenen hodebry for Kristiansen. Med littegranne rådgivning fra Kristiansens venn, den intelligente og funksjonshemmede Patricia Borchmann, klarer imidlertid Kristiansen å løse saken. Og løsningen kommer på kjent Agatha Christie manér :o)

Dette var trivelig krim! Jeg kan ikke si annet. Jeg liker veldig godt Agatha Christie sine krimhistorier, og Lahlum er definitivt på sporet av samme kvalitet i oppbygning av såvel karakterer som mysterie-løsning. Jeg er normalt ikke veldig glad i krimnoveller, de blir for korte og "magert" oppbygget. Denne var imidlertid lenger enn den tradisjonelle novellen, og spennende i sin enkelhet. Jeg kan legge en ny krimfavoritt til listen min!


Kilde: egen ebok
ISBN: 9788202387006
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2012
Språk: Bokmål
Format: epub
Utfordring: Norske forfattere, GoodReads



Shadow-snowboarding :o)

.

3 kommentarer:

  1. Har ennå ikke lest noe av Lahlum, men vil gjerne : ) Kunne tenke meg å lese denne - kanskje i påsken ; )

    Fin bokomtale du har skrevet : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Dez :o) Som påskekrim passer denne perfekt! En god skitur, en kjapp dusj, varm sjokolade med krem og Pistolen på Plenen. Jepp, det vil kunne fungere riktig så bra! Ikke så lenge til påske heller, om man tenker fort... ;o)

      Slett
    2. Dette var virkelig god "påskereklame" - sånn vil jeg ha det i påsken ; D

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)