torsdag 17. januar 2013

Bokomtale - 1001 boka "Foundation" av Isaac Asimov

Jeg er ikke i tvil om hvorfor denne boka havnet på 1001-lista. Snakker meg om samfunnsprosjekt! Her må rett og slett litt bakgrunnsinformasjon til for å sette scenen for denne utrolig interessante del 1 i sci-fi trilogien som går under fellesnavnet "Foundation".

Foundation-serien er som nevnt skrevet av Isaac Asimov. Forøvrig samme mann som skrev den kanskje mer kjente boka "I, Robot" som ble filmatisert i 2004 med Will Smith i hovedrollen. Asimov var født i Russland i 1920, men levde hele sitt voksne liv i USA. Karrieren hans startet allerede i 1939, og han har siden vunnet Hugo Award fire ganger og Nebula Award en gang. Asimov ble regnet som en av "The Big Three" science fiction forfatterne da han levde - sammen med Robert A. Heinlein og Arthur C. Clarke. De aller fleste mener han regjerte på toppen av lista. I løpet av forfatterskapet skrev han ikke mindre enn nærmere 500 bøker og flere hundre artikler. Dette var en mann som både kunne - og elsket - å skrive! Asimov's mest berømte verk er "Foundation"-trilogien.

Bok 1, "Foundation", markerer den første av en rekke historier satt så langt inn i fremtiden at Jorden ikke lenger er husket av menneskeheten som nå er spredt utover et gigantisk antall planeter over hele galaksen. Alt går ikke akkurat på skinner for det store imperiet - det er nemlig i ferd med å bli kvalt av sin egen størrelse. Dette går spesielt ut over det administrative senteret for styring og kontroll som etterhvert er blitt så sårbart at det står i fare både for angrep utenfra og å bryte sammen fullstendig på egenhånd grunnet interne problemer. I dette miljøet lever den høyt respekterte matematikeren Hari Seldon.

Seldon har brukt hele sitt liv på å utvikle en gren innenfor matematikken kjent som psykohistorie, et konsept innenfor matematisk sosiologi. Ved å bruke disse matematiske lovene samt ideer innenfor masse-psykologien kan Seldon forutsi fremtiden, men bare i stor skala. Teorien arbeider ut fra prinsippet om at reaksjonen til en menneskemasse er forutsigbar dersom massen bare er stor nok! Jo større masse, desto mer forutsibgar er fremtiden. Seldon ser det kommende sammenbruddet til imperiet som inkluderer alle planetene i Melkeveien og en mørketid på flere ti-tusen år dersom noen ikke bryter inn og forsøker å endre parametrene. Basert på psykohistorie ser imidlertid Seldon en mulighet for å begrense den mørke perioden for menneskeheten til kun 1000 år. Med sine matematiske kunnskaper i bunn legger derfor Seldon en plan som strekker seg langt utenfor hans egen levealder. En plan som blant mye annet innebærer at ved gitte tidspunkt i denne 1000-års perioden så vil et hvelv automatisk bli åpnet. I dette hvelvet vil man finne henvisninger til hvordan menneskene kan takle de forskjellige krisene som Seldon har forutsett vil oppstå underveis. For å forsikre seg at et nytt og sterkt imperium oppstår etter den kommende krisen så skaper Seldon to Fundament/Foundations - to små, bortgjemte og sikre havner som hver inneholder all mennskelig kunnskap samlet i et Encyclopedia Galactica i hver ende av galaksen. Hvordan det går med den vidstrakte, galaktiske planen til Seldon? Les selv og bli imponert!

Dette er nemlig litt av et forskningsprosjekt! Og litt av et plott for en sci-fi serie! Utrolig spennende konsept, og en veldig interessant tankegang. Selv om psykohistorie er en fiktiv vitenskap, skapt nettopp av Asimov i denne trilogien, så har likevel teorien vært debattert heftig i mange forskjellige fora siden den baserer seg på kjente teorier innenfor historie, psykologi og statistikk. Psykohistorie har faktisk fått sine tilhengere og motstandere, til tross for at dette ikke er anerkjent vitenskap. Ganske så stilig, spør du meg, om enn kanskje ikke helt uventet av en forfatter med en IQ på over 170... Om innholdet er spesielt, så er også oppbygningen litt annerledes enn vanlig. "Foundation" - er nemlig ikke en sammenhengende historie med en eller flere hovedpersoner som formidlere. Boka starter riktignok i Hari Seldon's samtid, og de første to kapitlene handler om Seldon selv og starten på det første imperiets fall - med ca 30 års mellomrom mellom kapittel 1 og 2. De neste kapitlene er imidlertid skjøvet enda lenger ut i tid, hvor eksempelvis kapittel 3 er kommet ytterligere 80 år ut i 1000 års prosjektet. "Foundation" er med andre ord en samling historier som viser hvordan samfunnet på planeten Terminus - en av Seldon's sikre havner og opphavsstedet til Foundation - samt resten av galaksen utvikler og endrer seg gjennom tidene. Kapitlene har hver for seg nye hovedpersoner som befinner seg i forskjellige situasjoner og stillinger etter som historien skrider fram og det galaktiske samfunnet endrer seg. Årsaken til denne oppbygningen er faktisk enkel. Opprinnelig ble nemlig "Foundation"-serien skrevet som enkeltstående, likevel sammenhengende, historier for Astounding Magazine!

Selv om jeg elsket denne boka er nok ikke "Foundation"-serien den jeg vil anbefale til lesere som bare er lettere interessert i sci-fi. Dette til tross for at det ligger en eiendommelig, nesten naive enkelhet over fortellerteknikken. Her finner man ikke et godt og grundig utviklet persongalleri, karakterende er nokså flate og utelukkende hannkjønn..! Til gjengjeld finner man mengder av tekniske og vitenskapelige detaljer. Riktignok ikke komplisert forklart, men det kan virke noe forvirrende om man ikke er vant til å lese sci-fi i utgangspunktet. På Asimov vis finnes det forsvinnende lite vold i boka, og enda mindre sex. Plottet er imidertid fantastisk og her er masser av kul teknologi. Dersom du er interessert i et galaktisk samfunnsprosjekt basert på kjente vitenskaper som matematikk, massepsykologi og sosiologi så er dette serien for deg. Historien har til tider en nesten mediterende betraktning på både politikk og fremtidsperspektiver, og det er utrolig å tenke på at "Foundation" ble skrevet så tidlig som i 1951! Den kunne like gjerne ha vært nylig utgitt! Jeg vil absolutt anbefale serien til sci-fi elskere - for dere er den rett og slett et must! Og jeg? Skal lese de to andre bøkene i trilogien rimelig så kjapt :o)


Kilde: egen e-bok
Antall sider: 272 pages
Utgiver: Spectra; Reprint edition (April 29, 2008)
Språk: Engelsk
ISBN-10: 0553382578
ISBN-13: 978-0553382570
Utfordring: 1001-bøker, OffTheShelf, Sci-Fi, Utforske land, GoodReads


Venetian Hotell, Las Vegas - med egne kanaler og gondoler både ute og inne...

14 kommentarer:

  1. Bare ut i fra omtalen din, Marianne, forstår jeg at dette er en omfattende sci-fi. Den høres både veldig spennende og litt skremmende ut med tanke på all vitenskapen.

    Det høres litt ut som Nostradamus in space egentlig. Flott omtale, Marianne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Mari :o) Boka er ikke skremmende, men innholdet i hele trilogien er rimelig omfattende ja. Dette er bare første boka. Igrunnen lettlest om man liker grundig sci-fi uten "laserkrig og aliens". Jeg ser fram til de neste to bøkene.

      Slett
  2. Foundation er en bok som jeg både er nygjerrig på og litt redd for.... Tenk om jeg ikke skjønner noe? Jeg kommer nok til å lytte til om å lese mer annen sci-fi før jeg kaster meg over denne. Flott omtale, Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du trenger ikke være redd for ikke å skjønne! Dette er ikke komplisert, kun omfattende samfunns"vitenskap" i stort omfang. Språket er enkelt, selv om innholdet kan være grensesprengende på mange vis. Boka er heller ikke tykk, og engelsken er ganske enkel. Kompleksiteten ligger mer i omfanget av innholdet enn skrivemåte og ordbruk. Gi den en sjanse dersom du liker sci-fi og samfunnsutvikling i storformat :o)

      Slett
  3. Flott og spennende omtale! Denne boka høres virkelig ut som sci-fi for viderkomne, for å si det mildt! Asimov hadde et utrolig produktivt forfatterskap - den (mensa-)hjernen må konstant ha gått på høygir! Omtalen din ga et godt bilde av handlingen i boka. Så synd at lesingen av slike omtaler ikke gir noe kryss på 1001-lista ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du kan snike til deg et halvt kryss? ;-) Jeg liker Asimov, og har lest flere bøker av ham nå etterhvert. Han må definitivt ha hatt en hjerne på høygir ja! Spennende type, og må ha blitt oppfattet temmelig grensesprengende i sin tid. Jeg syns mye av nyere sci-fi er litt vel overlesset med "laserkrig og aliens". Asimov skriver sci-fi på intellektuelt nivå. Mye mer interessant og tankevekkende, spør du meg. Jeg fikk for 12-15 år siden sansen for eldre sci-fi, og selv om jeg i denne perioden har lest også mye nytt innenfor sjangeren så vil jeg påstå at de gamle er eldst - ennå :o)

      Slett
  4. Artig å se at den gamle klassikeren fortsatt tiltrekker seg lesere. jeg kan bare varmt anbefale deg å fortsette med bøkene Asimov skrev etter den opprinnelige trilogien, http://en.wikipedia.org/wiki/Foundation_series#Later_sequels. Det er veldig spennende å se hvordan han kritiserer seg selv i dem, flere år etterpå - i tillegg til at de er spennende bøker, selvfølgelig :-)

    Dessuten er det igjen på tide å minne om BBCs fantastiske hørespill basert på den opprinnelige trilogien: http://archive.org/details/IsaacAsimov-TheFoundationTrilogy

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan,
      Nei jeg gir meg nok ikke med de første tre skal du se. Alle bøkene i serien står i hyllene her (sambo med sci-fi på hjernen :) Jeg så også at det var et hørespill basert på den opprinnelige trilogien. Forstår du har hørt det!(?) Vil likevel først lese - liker veldig godt måten Asimov skriver på, og vil ikke gå glipp av et ord! Jeg liker gamle klassikere innenfor sci-fi sjangeren, og har begynt å lese gamle klassikere fra andre sjangere også i det siste. Det er selvfølgelig spennende med nyutgivelser, men det er noe eget med de banebrytende forfatterne innenfor en spennende sjanger som jeg syns sci-fi er.

      Slett
    2. Joda, jeg har hørt det - flere ganger. Men jeg enig med deg i at du bør lese bøkene først. Hørespillet er fra 70-tallet, og fullt av "fremtiden" slik den hørtes ut den gang :-)

      Hvis du er ute etter flere klassikere, så er magasinet SFX' bokklubb et artig sted, forrøvrig. Her finner du omtaler av eldre sf og fantasy, skrevet av nye forfattere: http://www.sfx.co.uk/2011/02/22/the_sfx_book_club/

      Slett
    3. Ahh.. Takk for tips! SFX bokklubb kjente jeg ikke til. Her skal jeg kose meg :o) Men først, en helgetur til fjells! Og så skal jeg få med meg sambo'en på hørespillet. Han har lest bøkene opptil flere ganger og ville sikkert syns det var ganske så stilig å høre! :o)

      Slett
  5. Jeg som var stolt av meg selv da jeg kom meg gjennom alle de fem bøkene om Haikerens guide til galaksen. Wohoo "I løpet av forfatterskapet skrev han ikke mindre enn nærmere 500 bøker og flere hundre artikler" - det er faktisk helt sykt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Beyond sprøtt, spør du meg! Han må ha hatt et ekstremt formidlingsbehov og en rimelig overutviklet fantasi på toppen av IQ'en sin. Kan umulig ha hatt tid til så mye annet i livet sitt (?)
      Trilogien på 5 bøker om Haikerens Guide til Galaksen er KONGE! Utrolig morsomme bøker :o)

      Slett
    2. Her snakker vi en stor lidenskap. Han skrev sikkert mye tekster og notater for hånd også!!!

      Slett
    3. Jeg sjekket ham ut på wiki. Dedikert til det skrevne ord, kan du trygt si. Han har bidratt i hytt og gevær til både andres bøker, noveller, tidsskrifter m.m. Jeg har ikke lest min siste Asimov-bok. Han er riimelig dyktig :o)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)