tirsdag 31. juli 2012

Juli lesemål - og status?

Status ja... Det ble mye soling, masse bading, leiebil og sightseeing. Men lesing, det ble det i år noe mer begrenset tid til. Knallharde prioriteringer gjorde at jeg ikke helt nådde målet for måneden. Men pytt, hva gjør vel det. Høsten ligger foran oss, og da har jeg plenty av tid til å justere meg inn for året.

I feriemåneden juli (bortreist 3 av 4 uker) så ble følgende bøker fortært:


  1. Ut av det beskjedne antallet bøker er det imidlertid lest ikke mindre enn to debutant-bøker! Det er "Den som skal våkne" av Øystein Tranås Kristiansen og "Insignia" av S.J. Kincaid. Førstnevnte er ei fantasy-bok lagt til bronsealderens Irak, den andre er en Sci-Fi/Fantasy-bok i Orson Scott Card's ånd. Bokomtaler kommer!
  2. Det betyr også at jeg kan føye en ny, norsk forfatter(student) til lista mi! Er superfornøyd med å sprenge 2012-målet om 5 nye norske!
  3. Ingen klassiker på meg denne måneden, men i august står Peer Gynt for tur! Det får være en trøst :-)
  4. Jeg har ikke anmeldt bøkene lest i juli pga tidsproblemer. Men - de kommer, de kommer!
  5. Novellemålsetningen.. Neste spørsmål takk...
  6. Det ble lest totalt 7 bøker i juli. Noen færre enn optimistisk antatt, men har man ferie så er det jo et par andre ting å finne på også.
  • Fordelingen i juli er litt dårlig da.. Kun én kvinne og 6 menn. Kvinnen stod imidlertid for den beste boka i juli! "Insignia"!
  • Fordelingen er på følgende land: 1xNorge, 4xUSA (5bøker), 1xCanada. Ikke spesielt imponerende fordeling, heller ikke uforventet. Jeg er en god Amazon-kunde :-)
  • Språkfordelingen står i stil - 1 norsk bok, 6 på engelsk. Heller ikke en bombe!
  • Jeg har ikke fått review'et juli-bøkene, men de kommer!

Alt i alt er jeg nokså fornøyd med juli som lesemåned. Lesing skal være kos, ikke stress. Merker imidlertid at jeg trenger lette bøker når jeg er i feriemodus. "The Passage" av Cronin kan ikke akkurat sies å være lett, men man lærer så lenge man har lever.. Har nå en stabel bøker som jeg fikk av Line hos Lines Bibliotek som bl.a. står og venter på meg. Går ikke tom for uleste bøker, og gleder meg til august og roligere dager.

Juli har vært flott :-)



5 kommentarer:

  1. "Insignia" står i hyllen og venter, så jeg er veldig spent på om jeg gjorde rett i å forhåndsbestille den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg klarte ikke legge den fra meg, men det er jo meg da :) Jeg elsket "Ender's Game" og denne er en variant rundt samme konseptet, likevel forskjellig nok til at boka gikk ned på høykant. Skal bli spennende å høre hva du synes!

      Slett
    2. Jeg har ikke lest "Ender's Game", så da går jeg til boken uten forventninger. Det at den sammenlignes med Divergent er i hvert fall et godt incentic for å lese den.

      Slett
    3. Sånn i ettertid ser jeg at Insignia har innspill både fra Orson Scott Card's gamle "Ender's Game", filmen "Matrix" og tempoet samt skrivestilen i "Divergent". Ser fram til reviews fra andre bokbloggere, og må få skrevet min egen omtale ila dagen. Gled deg til boka :)

      Slett
  2. Hei! Du er en av de siste som vant på min give away. Du kan velge mellom den engelske pasient, Blue moon eller Shadowland. De to siste er bok to og tre i en ungdomsserie. Send meg ditt bokvalg og adresse til elin.foshaug@hotmail.com Så skal jeg sende deg boka fortest mulig:) Ha en fortsatt fin dag:) Hilsen Elin:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)