lørdag 24. mars 2012

Bokomtale - "Den Nådeløse" av Karin Slaughter

Nok en krim-thriller dumpet ned i postkassen min her om dagen. Det var ingen hvilkensomhelst bok! Oversettelsen av den aldri så lite makabre "Undone" (Genesis) fra mai 2011 har stått en stund på leselisten min. Kjekt da, at Cappelen Damm overrasket meg med denne!


Litt om boka

Et tilsynelatende uheldig bilkrasj leder i denne historien til en grufull oppdagelse - en underjordisk grotte hvor kvinner er blitt torturert og drept. Detektivene Will Trent og Faith Mitchell blir satt på saken, mens Sara Linton blir oppnevnt som medisinsk ansvarlig på sykehuset. Kvinnen fra bilkrasjet har punkterte ører, er blitt gjort blind og ribbein er blitt fjernet mens hun ennå er i live. I alle sine år på sykehuset har ikke Sara sett slik uhygge. Hva er historien bak disse groteske ugjerningene?

Flere kvinner forsvinner, og Trent og Mitchell ser etterhvert at sakene henger sammen. Samtidig som etterforskningen pågår blir Trent mer og mer tiltrukket av Sara. Sara på sin side er ennå ikke kommet over at hennes politi-ektemann ble drept i tjenesten 3 år tidligere. Trent selv er sterkt dyslektisk og fullstendig kontrollert av sin kone som går inn og ut av livet hans. Faith Mitchell har sine egne demoner å stri med, gravid som hun er utenfor ekteskap nok engang og med nylig oppdaget diabetes.

Saken blir etterhvert et kappløp mot tiden. Trent og Mitchell vet at det er ytterligere to kvinner som er i torturistens klør og det er kun snakk om dager før de med all sannsynlighet blir tatt livet av. Etterforskningen leder dem i uant retning, og selv om løsningen ikke er direkte uforventet så er den likevel makaber nok...


Min evaluering

Dette var en veldig god krim-thriller! Starten av boka dro meg rett inn i handlingen og jeg fant få dødpunkt underveis. Detaljene er rimelig groteske og ikke for dem med dårlig hjerte.. Spenningen i boka er bygget jevnt opp, selv om jeg syns den flatet noe ut i midten før den igjen tok seg opp mot slutten.

Karin Slaughter
Den største styrken til Slaughter ligger i karakteroppbygningen av hovedpersonene Will, Faith og Sara. Slaughter klarer på en svært troverdig måte å bygge opp et persongalleri med flere dimensjoner. Man føler virkelig man kjenner disse menneskene, faktisk såpass godt at man selv automatisk begynner å forsvare noen av handlingene deres.

Sara er knust pga politi-ektemannens død, men jobber likevel med seg selv for å finne styrken som trengs for å gå videre i livet. Faith er en aldri så liten smule irriterende, men troverdig så det holder i sin tidlig-fase av graviditeten og en rykfersk diabetes som hun forsøker å håndtere. Og Will, han er en fasinerende type. En fyr man har lyst å gi en stor bjørneklem etterhvert (og kanskje ta livet av hans kone...).

Historien er spennende og drivende bygget opp, med mange twists and turns (i mangel av et bedre uttrykk) som er rimelig uforventede. Jeg satt likevel igjen med en følelse av... var dette alt? Jeg hadde igrunnen forventet mer. Eller er jeg bare storforlangende? Slaughter presenterte imidlertid så mye potensielt veldig bra i denne boka at jeg kommer til å lese mer av henne. Det er kommet ut ytterligere 2 bøker i denne serien etter "Den Nådeløse". Jeg vet ikke om disse er oversatt til norsk, men en ting er sikkert. De skal leses! Jeg er virkelig nysgjerrig på utviklingen til hovedpersonene jeg ble presentert i denne boka!


Min rating

Denne gang var det vanskelig å gi stjerner! For oppbygning av et utrolig troverdig og veldig interessant persongalleri får Slaughter en klokkeklar 5! For selve krim-thrilleren i seg selv vil jeg gi en 4(-). Jeg lander derfor på

av 5



Forlag: Cappelen Damm
Utgivelsesdato: 06.05.2011
ISBN: 9788202337742
Målform: Bokmål
Innbinding: Innbundet
Originaltittel: Undone (også utgitt under tittelen Genesis)
Antall sider: 448


Bibliografien til forfatteren finnes bl.a. på websiden Fantastic Fiction HER.



Et sort-hvitt edderkoppnett fra hagen i morges ..


.

6 kommentarer:

  1. Bra omtale:) Fikk lyst og lese denne, siden den fikk så mye skryt:)Tror ikke jeg har lest eller hørt om boken før, så takk for leser tips. Morsomt med overraskelser i posten:) Ha en fin lørdag:)

    SvarSlett
  2. Takk for det :) Ikveld blir det "Hunger Games" på kino. Både gleder og gruer meg. Likte bøkene godt, men jeg er alltid über-skeptisk til filmatisering av gode bøker.. Jeg syns jeg "snurrer film" bedre i eget hode. Kanskje vi bokbloggere burde blitt filmregisører istedenfor? Vi vet ihvertfall hvordan vi vil ha det :D

    SvarSlett
  3. Hei :) Det er i alt kommet ut 9 bøker i denne serien (alle utgitt på norsk)
    Jeg har lest de 4 første og godt igang med den 5 (de fire andre står i bokhyllen på vent :) jeg elsker Karin Slaughter og vil absolutt anbefale deg og lese de første før du fortsetter med boken etter Nådeløs !
    Bøkene i kronologisk rekkefølge :
    Blendet
    Stillheten etter på.
    Snikende frykt
    Hevneren
    Den troløse
    Mørk treenighet
    Hunviste hvem han var
    Den nådeløse
    En ny start

    Hilsen Stina E Bjerke

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Stina :)
      Tusen takk for rekkefølge! Jeg har en lei tendens til å raske med meg bøker i hytt og vær fra samme forfatter. Nå har jeg ei liste å gå etter, som er MYE bedre! Ei stund siden jeg har lest noe fra Slaughter, så det er nok på tide å ta henne frem igjen. Takk for påminnelsen :o)

      Slett
  4. Hva er den komplette listen pr. Dags dato på hennes bøker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan, Den komplette listen finner du her:

      https://www.fantasticfiction.com/s/karin-slaughter/

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)