torsdag 8. mars 2012

Bokanmeldelse - "When Danger Calls" av Terry Odell

Sjanger: Action/Thriller
Er det mulig å like en velskrevet bok som er kjedelig? Er spørsmålet mitt en selvmotsigelse?


Først litt om boka

Hovedpersonene i denne boka er to diametrale motsetninger. Dersom du spurte alenemoren Frankie å "rydde et rom", så ville hun med all sannsynlighet ha funnet fram skittentøykurven og støvsugeren. Ryan derimot, ville ha funnet frem pistolen. Kan disse to menneskene jobbe sammen dersom livene deres er avhengige av det?

Frankie returnerer til barndomshjemmet i Montana for å ta seg av sin mor. Hennes største bekymringer er å holde økonomien i balanse, ta vare på hjemmet og ikke minst sin egen datter. Når hun gir skyss hjem fra sykehuset til en mann som ikke har egen transport etter bilen hans kolliderte så vet hun lite om at dette er første steget på veien til en litt annen hverdag, en hverdag som ender opp med at hun må velge mellom datterens liv og sikkerheten til en hel nasjon.

Ryan's årsak til å returnere til home base er for å forsøke å finne bevis for at han ikke har lekket vital informasjon om et hemmelig oppdrag han har vært ute på som gikk rett vest. Det han ikke vet er at han tilfeldigvis har denne informasjonen med seg. Det vet imidlertid leiemorderne som er på jakt etter ham. Frankie og Ryan's liv veves sammen og sammen må de også forsøke å overleve både mordforsøk og kidnapping.


Min evaluering

Dette var virkelig en vanskelig bok å evaluere! Terry Odell er flink til å skrive, det er det liten tvil om. Språket flyter veldig godt, og Odell holder meg engasjert gjennom hele historien. Likevel sitter jeg og kjeder meg, er dette litt for enkelt? Det skisserte plottet er interessant nok, hovedpersonene er troverdige og steder og landskap er beskrevet så detaljert at det sannsynligvis er kjent fysisk terreng forfatteren beveger seg i.

Jeg liker thriller/action sjangeren. Er jeg blir en litt for stor adrenalin-junkie etter bøkene til Matthew Reilly? Eller er boka virkelig kjedelig? Samtlige review's på Amazon er en ren 4'er. Jeg kan være enig. Likevel drar jeg denne boka ned et hakk pga enkelheten. Coveret indikerer action, teaser-teksten "bakpå boka" (har e-bøker en "bakpå-boka"? ;-) indikerer action, men boka er litt for stillegående i forhold til markedsføringen. Kanskje dersom boka ikke hadde vært markedsført som en high action/thriller story så ville jeg muligens ikke ha reagert? Deri ligger nok utfordringen min. Og derfor hiver jeg på en + som denne boka sikkert fortjener.

Jeg må også si - på selveste kvinnedagen - at jeg først NÅ fant ut at Terry Odell er kvinne, ikke en mann. Akkurat nå, etter de to avsnittene over her ble skrevet. Hva har dette med saken å gjøre? Vel, man skal jo være ærlig... Jeg har alltid påstått at de beste action/thrillerne jeg har lest har samtlige vært skrevne av menn. Denne boka rokker ikke ved påstanden min, som står like stødig idag som dagen den ble unnfanget. Dessverre. Og derfor er jeg heller ikke overrasket lenger. Dessverre...


Min rating

+ av 5


Format: Kindle Edition
File Size: 523 KB
Sold by: Amazon Digital Services
Language: English
ASIN: B0046H9YRI



Et lite bilde på vestlandet...


.

1 kommentar:

  1. The thought of bringing emetophobia to E! They can't control everything and that is called 'emetophobia'. The DVD also has step by step solution specifically geared to emetophobia Studies and really start to happen is going to do. However, I hadn't been sick.
    She might just get sick. 1 Avoiding catching the bus or
    using the train for fear of morning sickness.
    Norovirus is highly contagious and can deal with it and left their germs there.
    Here is my homepage :: Hulen emetophobia treatment

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)