fredag 30. mars 2012

Bokanmeldelse - "Jenta med snø i håret" av Ninni Schulman

Cappelen Damm
Nok en debutant smeller til med en god bok! Denne gang er det Ninni Schulman som sprer engstelse med mord på den iskalde, svenske landsbygda. Jeg pleier sjelden ha noen sterk formening om bokomslag, men må si at denne gang passet det utrolig godt til historien!


Litt om boka

Hedda forsvinner nyttårsaften. Det er isende kaldt og det snør. Til sine foreldre har hun sagt hun skal på fest med en venninne, men i etterkant viser det seg at venninnen verken har hørt om festen eller skulle være sammen med henne. Like etter blir en pike funnet drept i skogen kun noen kilometer fra tettstedet Hagfors. Jenta er naken og er blitt skutt i bakhodet. Kan dette være Hedda?

Magdalena Hansson er nettopp flyttet tilbake til barndomsstedet Hagfors sammen med sin 6 årige sønn etter en opprivende skilsmisse. Hun har fått seg jobb som journalist i den lokale avisen og ser frem til å lade batteriene og begynne et nytt kapittel i livet. Sammen med det lokale politiet blir hun imidlertid kastet inn i både forsvinnings- og mordsaken og livet blir noe annerledes enn hun hadde forestilt seg - på flere måter. Historien utspinner seg i all hovedsak på det lille tettstedet Hagfors, men får etterhvert forgreininger mot både Moldova og Polen og det utbredte trafficking- og prostitusjonsmiljøet i Øst-Europa.


Min evaluering

Ninni Schulman
Dette er debut-boka til Schulman. Det synes ikke! Dette er også første boka i en planlagt serie om Magdalena Hansson og det lokale politiet i Hagfors. En veldig god start, spør du meg!

Schulman er dyktig i å bygge opp et interessant persongalleri. Personene får nok kjøtt på beina til å være interessante, samtidig som det skjer ting mellom dem som får deg til å ønske å lese mer om både lokalpolitiet i Hagfors og hvordan det går med Magdalena og sønnen.

Mordsaken og etterforskningen er også veldig bra bygget opp! Her er det ingen selvfølgeligheter og en klar morder. Dette er en komplisert sak som ikke gir seg selv. Schulman er utdannet journalist og det er nok en av grunnene til at denne boka føles veldig autentisk. "Jenta med snø i håret" har fått  utrolig bra mottakelse og anmeldelser i Sverige og forfatteren har mottatt Värmland- litteraturens Debutantpris for boka. Det er vel fortjent!


Min rating

av 5


Forlag: Cappelen Damm
Utgivelsesdato: 14.02.2012
ISBN: 9788202366797
Språk: Bokmål
Innbinding: Innbundet
Originaltittel: Flickan med snö i håret
Antall sider: 352



Kald krim - kald vinter...



.

6 kommentarer:

  1. Denne boken gleder jeg meg til å lese:-) Tusen takk for omtalen:-)) ha en fin helg:-))

    SvarSlett
  2. Eg har denne ligagnde som leseeksemplar frå forlaget, og nå gleder eg meg til å lese den:-)

    God helg, Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kos deg med boka - den var bra Elida! God helg til deg også! :-)

      Slett
  3. Fin omtale:) Gleder meg til å lese boken:) God helg!:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)