torsdag 26. januar 2012

Lydbøker på Kindle e-reader!

Nå har jeg prøvd lydbok-valget fra min kjære Kindle e-reader, og det fungerte utmerket!

For de av dere som liker lydbok-alternativet, her kommer oppskriften på hvordan man kan benytte Kindle e-reader som .mp3 lydbok-avspiller.



Test av .mp3 lydbok på Kindle 3 (nå kalt Kindle Keyboard)

NB! Den helt nye Kindle (mini) som nå er tilgjengelig i Norge har IKKE mulighet for avspilling av lydbøker! Den nye Kindle Touch, som ennå ikke er tilgjengelig å kjøpe fra Norge, har imidlertid muligheten. Just as U know...

I oppskriften under finner du link til gratis, engelsk lydbok til testformål :-)

Du trenger: 
  • Kindle'n din og et sett øreplugger/headset som passer i lydinngangshullet på undersiden, ved siden av lader-inngangen

Legge lydboka inn på Kindle'n
  • Klikk HER for å få laste ned lovlige, gratis lydbøker i .mp3 format som du kan bruke å teste med (eksempel lydfilene er på engelsk)
  • Klikk på linje 1 "Aesop's Fables"
  • Klikk igjen på "Aesop's Fables Volume 1"
  • Bla ned til du finner overskriften ".mp3 and ogg files" 
  • Klikk deretter på teksten "mp3@64kbps - 5.3MB"
  • Velg "Lagre fil" og du laster nå ned introduksjonen til Aesop's Fables Volume 1 til PC'en din
  • Kople Kindle'n din til PC'en
  • Åpne Filbehandler og gå til c:\brukere\"din_bruker"\Nedlastinger
  • Kopier filen "fables_01_00_aesop_64kb" til Kindle'n din.
    NB! Kopier filen til din Kindle\music mappe!

Spille av lydboka

Dersom du nå har fått kopiert .mp3 lydboka "Aesop's Fabler" til Kindle\music mappa di, gjør følgende:
  • Kople Kindle'n din FRA PC'en
  • Plugg i headset'et/ørepluggene
  • Gå til HOME vinduet på Kindle'n din
  • Klikk MENU knappen
  • Bla ned til "Experimental" og velg denne
  • I valget Play MP3 står fremgangsmåten for å avspille, pause og gå videre til neste "sang". I dette tilfellet er "sangen" lydboka.
  • Velg "play music"
  • Dersom du ikke hører noe, husk at det er en volumknapp i bunn av Kindle'n. Klikk + for å få høyere lyd :-)
  • I skjembildet Experimental kan du klikke på "Pause Music" for å ta pause i lydboka

Norske lydbøker

Nedlastbare norske .mp3 lydbøker finner du f.eks. hos Lydbokforlaget, Norli, Bokklubben - se HER.


Engelske lydbøker fra Amazon

Amazon har en egen webside for kjøp av lydbøker. Sjekk ut: www.audible.com
Her må man laste ned en liten programvaresnutt og abonnere på tjenesten. Denne skal jeg kikke nærmere på ved en senere anledning.


Oppdatert: 26.01.2012



Jeg gjør ting jeg ikke kan... serviettbretting ;-)





3 kommentarer:

  1. Det var jo ikke akkurat veldig greit laget. Man har ingen kontroll på hvilke spor som spilles.
    Da fungerer det tross alt bedre på mobiltelefon.

    SvarSlett
  2. Har fulgt bloggen din en stund nå og vil takke for flott initiativ og nyttig informasjon. Har selv blitt Kindle-fan etter å ha brukt dette lesebrettet et års tid. Mye praktisk informasjon som jeg har hatt stor nytte av.
    Har, uavhengig av Kindle, abonnert på lydbøker fra Audible et par år. Særdeles greit. Disse kan enkelt lastes ned på Kindle, og en rekke mobiltelefoner,for enkel avspilling via en egen "avspiller".

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig du finner noe av nytte! Bare kjekt å dele info med andre Kindle-addicts :)
      Tusen takk for tips om Audible.com!! Denne kjenner jeg ikke. Jeg er dessverre ikke veldig flink selv til å lytte til lydbøker, men skal informere her på bloggen. Jeg vet det er flere som kjører en mix av lesebrett og lydbøker. Jeg har rett og slett en tendens til å bli sløv av å lytte til ei bok, og så får jeg ikke med meg detaljene etterhvert av den grunn..

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)