onsdag 25. januar 2012

Anmeldelse - "Vinterstengt" av Jørn Lier Horst

Da har også jeg lest krimboka "Vinterstengt" som mottok Bokhandlerprisen 2011. For meg som i all hovedsak kun har lest norsk krim fra Jo Nesbø og Gunnar Staalesen så var jeg en smule spent på hvordan Horst ville bygge opp boka si. Jeg har alltid hatt et ambivalent forhold til norske krimbøker, jeg vil så gjerne like dem, men de faller som regel gjennom. Og så går det noen år til før jeg orker å prøve en ny.

(Gratisversjon av e-boka finner du HER ved nedlasting av app'en til Ark)


Først litt om boka

William Wisting jobber som politiførstebetjent og får et mord å hanskes med på ei hytte ute i skjærgården. Liket blir funnet i hytta til en profilert TV kjendis og det blir raskt klart at det ikke kun er et enkeltstående mord Wisting konfronteres med. Det kommer inn flere rapporter på innbrudd i andre hytter i området, og døde fugler begynner å falle fra himmelen!

Samme helg som liket dukker opp går Wisting's datter Line fra sin danske samboer. Hun føler ikke hun kan fortsette i forholdet og flytter derfor inn i familiens hytte i skjærgården mens Tommy får beskjed om å pakke sakene sine. Line jobber som journalist i VG, og blir trukket inn i mordetterforskningen  når hun tilfeldigvis kommer over enda en død mannsperson, liggende i en trebåt som flyter i fjæresteinene.

Saken får etterhvert forgreininger sørover både mot Danmark og Spania, samtidig som en gruppe menn fra Litauen, som er på tyveri-raid i Norge, trekkes inn i saken. Det som i utgangspuktet ser ut for å være et enkeltstående mord peker etterhvert mot narkotikamiljøet på østlandet. Og hva er det nå med denne Tommy, eks-samboeren til Line? For å unngå spoilers: den som leser får se :-)


Min evaluering

Dette var faktisk bra. Veldig bra! Og for å trekke en sammenlikning - fullstendig på høyde med Nesbø, and then some! En stor overraskelse, faktisk! Det var en bok jeg ikke klarte å legge fra meg, og det var ikke pga high speed action, intens spenning og skytescener. Dette er politiarbeid! Traust politiarbeid og møysommelig leting etter detaljer og koplinger som fører etterforskningsgruppa nærmere og nærmere løsningen på gåten. Kriminaletterforskningen virker så autentisk som det går an å være, og det er lett å se at forfatteren har jobbet i miljøet. Dette er ei krimbok med troverdighet så det holder.

Et annet, for meg, forløsende poeng med boka er den herlig avslappede William Wisting selv. Her får vi ikke nok en politietterforsker med egne issues som påvirker handlingen og storyen. Wisting er like traust som "gamle Norge" og lever et fullstendig normalt liv med ny kjæreste etter konen døde, og en datter som er voksen nok til å ta vare på seg selv. Wisting er nitidig og detaljstyrt, oppslukt i etterforskningen, men med tid til refleksjoner over eget liv. Han har et normalt forhold til sin nye kjæreste, og han og Line har et kjærlig, men ikke for intimt far-datter forhold. Dette er mennesker man får tiltro til. Og saken, ja den kunne like gjerne skjedd som beskrevet i boka.

Jeg har funnet meg en ny, norsk krimforfatter! Jeg har ennå ikke lest "Gjenferd" av Nesbø som ligger på nattbordet, og den blir nok liggende en stund til. Min neste krimbok blir nokså sikkert også Horst, etterfulgt av svenske Håkan Nesser som jeg også har fått sansen for.


Min rating

av 5
Ytterst sjelden det kommer en topp score på en norsk krimbok fra meg!



Gatelangs - på Malta

3 kommentarer:

  1. Flott å se at det er flere som har sansen for Lier Horst sin bok! Gled deg også til Nesser. En mester til å løfte vanlige menneskers skjebner til noe som blir lesverdig.

    SvarSlett
  2. Jeg twitret om boka og anmeldelsen og fikk respons fra Horst selv. Han tipset meg om en engelsk oversettelse av forrige boka "Bunnfall" med Wisting i hovedrollen. Kjøpte den nettopp på Amazon.com. Supert at han markedsfører seg der!
    Har lest som sagt en bok av Nesser tidligere. Den likte jeg også veldig godt. Har lest en del Sci-Fi og Fantasy i det siste. Det gjorde godt å forankre seg med en norsk bok igjen :)

    SvarSlett
  3. Ja, denne var bra! Omtalen min kommer i løpet av dagen, tenker jeg.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)