mandag 12. desember 2011

Bokomtale - "The Reality Dysfunction" av Peter F. Hamilton

WOW! Og det er førsteinntrykket jeg sitter igjen med etter å ha startet på trilogien "The Night's Dawn"! Dette er en mektig bok, og starten på en utrolig mektig space opera!

Litt om boka 

La meg si det sånn, "dette e sjikkeligge sai-fai" på ekte stavangersk :-) Handlingen utspiller seg på 2600 tallet, og menneskeheten begynner å fatte sitt utrolige potensiale. Hundrevis av terraformede planeter bosatt av mennesker er spredt rundt i galaksen, og disse er hjem til et utrolig mangfold av veldig utviklede kulturer.

Genetisk utvikling har påvirket evolusjonen i et vell av varianter, langt utenfor naturens egne grenser, både når det gjelder å bekjempe sykdommer og å produsere spesialtilpassede mennesker for å fungere i verdensrommet. Store stjerneflåter driver handel på kryss og tvers i galaksen og Konføderasjonens militære bevarer freden på kryss av planeter og galakser. Det er en virkelig gullalder for menneskeheten.

Men noe går katastrofalt galt. På den primitive og nokså nyetablerte planeten Lalonde skjer det uhyggelige ting. Mennesker forsvinner og en fullstendig ukjent alien rase slipper løs en uhyggelig energi som er fullstendig ukjent i universet. En tidligere utdødd rase som bodde i galaksen for milloner av år siden kalte fenomenet "The Reality Dysfunction". Det er dette marerittet som har vokst i skyggen av menneskeheten siden begynnelsen av vår historie.


Min vurdering

Dette er en murstein av en bok! Nær 1300 printede sider (jeg leste den heldigvis på Kindle'n min..), og dette er virkelig en hardcore sci-fi bok! Men en moderne sådan, som griper deg og drar deg inn i historien med faste grep. Bare selve størrelsen av boka kan ta motet fra enhver, men dette er bra. Det er utrolig og veldig bra!!! Du vil enten elske eller hate boka. Hva som er sikkert er at jeg allerede har angrepet bok nr 2 i serien - like tjukk og tung - og den lover like bra!

De 200 første sidene må jeg innrømme er noe vanskelige å absorbere. Jeg anbefaler nesten å lese disse i ett. Dette er ikke en strandbok hvor man leser en halv side, slapper av, og så finner tråden igjen umiddelbart. Hamilton bygger i starten nemlig opp et bredt spekter av karakterer, planeter og parallelle historier - samtidig. Det er lett å miste oversikten over hvem som er hvor og gjør hva, men når man først finner tråden og historien utvikler seg så passer alt så utrolig godt sammen.

Det er selvfølgelig en helt i boka - Joshua - og det er selvfølgelig det onde mot det gode. Men her er det så utrolig mange flotte verdener, mennesker, skapninger og en miks av alle tre i tillegg. Putt på litt politikk, kjent historie og en fantastisk fantasi - og du har en space opera uten sidestykke! Jeg kan ikke akkurat si at Hamilton er en ordsmed, til det er språket hans til tider nokså tungt. Han bruker mange ord på å beskrive små detaljer, men boka er som en utsøkt matrett full av forskjellige krydder og ingredienser. Alt er nemlig nødvendig for å gi deg som leser den fulle, fantastiske smaken av alt som pågår.

Historien har har en utrolig dybde - nerveimplantater som linker hele samfunn sammen, levende romskip, døde sjeler som overtar det levende menneskets kropper og gryende intergalaktisk krig. Legg litt kjærlighet og romantikk til noen av hovedpersonene i boka, og du får en fantastisk murstein av en bok. Jeg kan ikke si annet enn - jeg bare ELSKER denne serien! Kanskje er jeg sær? Men jeg er ihvertfall ikke alene (ifølge GoodReads og Amazon). Dette er en serie for sci-fi elskere. Garantert! :-)


Rating 

av 5 !!!




Løp og kjøp :-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)