søndag 5. juni 2011

Bokanmeldelse - "The Six Sacred Stones" og "The Five Greatest Warriors" av Michael Reilly

Mens jeg har vært i Bangkok har jeg lest ferdig serien om Jack West Jr. som startet med boka "Seven Ancient Wonders". Det har vært litt av en actionspekket opplevelse - på grensen til det grotesk overdrevne, men Reilly har likevel drevet meg ubønnhørlig videre i disse to mursteinene av noen ebøker mer eller mindre i ett, overalt hvor jeg har hatt et ledig øyeblikk.

The Six Sacred Stones og The Five Greatest Warriors henger nøye sammen og må leses under ett. "Den Mørke Sola" - en mystisk kreasjon i universet, vil i løpet av 9 dager dukke opp i vårt solsystem og starte Dommedagsritualet.

Den ultimate katastrofen kan kun unngås dersom noen kan lokalisere seks legendariske søyler, rense dem med Philosophers Stone og sette dem på - til nå - 6 ukjente steder på kloden vår. Ved å gjøre dette vil eksplosjonen fra Den Mørke Sola nøytraliseres.

Dersom noen kan utføre disse heroiske stuntene så er det Reilly's ressursfulle helt. Og det gjør han til fulle.

Trilogien vil nok ta pusten fra de fleste, og man må være over gjennomsnittet tolerant for å svelge alle stuntene som helten her utfører for å løse alle oppgavene og utfordringene han utsettes for. Til og med jeg som nyter en overdreven action bare handlingen er god, vipper på kanten av å syns dette nesten tipper over til det tåpelige. Det som imidlertid holder trilogien oppe er den geniale blandingen av historiske fakta, kjent overtro og mix av Reilly's fantasi og en dash Sci-Fi.

Trådene sys veldig detaljert sammen og danner tidvis en totalt plausibel logikk oppi det hele. Påskeøya, Djengis Khan, Jesus' siste hvilested og 9/11 er alle deler av denne egentlig veldig så komplekse storyen. Jeg tror Reilly rett og slett må oppleves. Spesielt på en dull og kjedelig dag. Du vil garantert bli revet med :-) Jeg gir trilogien som enhet en 4'er. Kreativitet og kompleksitet får en 5'er, men jeg dupper ned på en 3'er når det gjelder nesten ukritisk overdrevne stunt og heltedåd :-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)