onsdag 15. juni 2011

Bokomtale - "In Her Name: Legend of the Sword" av Michael R. Hicks

Nettopp ferdig med den femte boka i "In Her Name"-serien fra Hicks, og den skuffer definitivt ikke heller! Seks måneder er gått siden menneskenes koloni på Keran ble destruert av Kreelan imperiet. Jorda og andre verdener bebodd av mennesker slår seg sammen og danner "Confederation of Humanity" for å sørge for et felles forsvar mot Kreelan rasen.

Uheldigvis vil ikke alle planetene bebodd av mennesker slå seg sammen med Konfederasjonen. Noen, som planetsystemet Saint Petersburg, vil helst se Konfederasjonen gå i oppløsning. I skjul har Saint Petersburg bygget en hemmelig stjerneflåte utstyrt med atomvåpen, og de forbereder sin egen offensiv mot Konfederasjonen når Kreelan rasen angriper.

Kreelan imperiet, ledet av krigsprestinnen Tesh-Dar, har virkelig begynt sin søken etter å finne Den Ene, en alien - et menneske - som kanskje kan ha mulighet for å fjerne forbannelsen som har ligget over Kreelan rasen i mange millenium. En forbannelse som gjør at hele Kreelan rasen vil bli utryddet i løpet av kun et par generasjoner. Men for å finne Den Ene så må Kreelan imperiet gå til krig mot menneskene, for kun i krig har de mulighet for å skille ut hvem dette er...

Igjen har Michael R. Hicks skrevet en bok i denne serien som fanger meg. Som får meg til å føle med begge sider i krigen og med alle karakterene involvert. Hicks kan virkelig det å bygge opp personkarakteristikker og bygge en troverdig verden hvor hendelsene finner sted.

Jeg er ikke personlig veldig opptatt av krigstaktikk og krigføring, det ble det litt for mye av i forrige boka i serien "First Contact" (omtale her). I denne boka er Hicks mer tilbake til det som karakteriserer bøkene hans, grundig oppbygde og høyst troverdige mennesker og verdener og interaksjoner mellom disse - i krig eller fred.

Jeg ser veldig frem til neste bok i serien som kommer i november i år "In Her Name: Dead Soul" og er utrolig nysgjerrig på om vi får møte Reza igjen, hovedpersonen vi ble så kjent med i trilogien (som bør leses først av bøkene i serien). Min nye favoritt karakter fra denne boka er Scarlet, og jeg håper også vi møter henne igjen. "Ekstrautstyret" hun besitter gir virkelig en interessant twist til historien!

Bra jobb, Hicks - keep the books comin' :-)




Dagens bilde: Musca domestica


.

2 kommentarer:

  1. Hei! Du spurte om macrolinsa mi: det er en Tamron 90 mm - er veldig fornøyd med den. Den ble faktisk anbefalt i butikken foran Canons eget macro-objektiv, som kostet mer! Da får en tro på det! :)

    SvarSlett
  2. Hei igjen! Jeg er nok ganske stø på hånda, for jeg bruker sjelden stativ. Har et ministativ som jeg av og til tar med - men glemmer nesten å bruke det. Stativet er stødig, billigere enn gorillapodene - og hakket mer stødig opplever jeg. Men jeg får jo ikke krøllet det rundt grener og slikt da, som man kan med tripoden. Har en gorillapod, men den er for liten til et tungt speilrefleks.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)